Posts

Showing posts from July, 2009

Warkah Buat Gadis Solehah

Image
Assalamaualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Wahai Gadis Solehah…

Dari jauh ku melihat raut wajahmu… tunduk memandang bumi yang luas, gerak langkah kaki mu mengingatkan daku akan sebuah kematian.

Dunia ini penuh dengan kepura-puraan. Namun kau mampu mengharunginya bersama ladang kesabaran dan ketaqwaan mu. Meski pun kau dicaci dan dimaki… ditaburi fitnah… namun bersama gunung kesabaran dan benteng ketaqwaan mu, kau mampu mempertahankan kerana diri mu penuh dengan Nur Iman dan Din Islam utk menegakkan jihad diakhir zaman ini. Bagi mu Al-Quran sebagai hiburan, As-sunnah menjadi amalan dan rumah sebagai tempat perteduhan dari tipuan dunia yang penuh dengan kepura-puraan.

Gadis Solehah..

Disebalik hijabmu terselindung wajah yang penuh dengan Nur. Hati yang sentiasa mengingati mati. Yang mencintai Allah dan rasul dan yang taat kepada kedua ibu bapa mu. Kau pertahankan hijabmu meskpun dunia memandang dengan penuh kehinaan, tetapi ketahuilah… sesungguhnya Allah melihatmu penuh dengan kebanggan. …

Mulai hari dengan senyuman, kerana senyuman adalah ubat.

Sape Hebat

Man : Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.
Ali : Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.
Man : Wow! Bapa kau keja apa?
Ali : Tukang gunting rambut.

kelas B.I
Ayah : Apasal B.I kamu nie asyik dapat kosong jer...! Apasal hah?
Anak : Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyak kat bebudak lain. Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la. Bila turn adik jer, bintang dah abis. Sebab tu cikgu bagi kat adik bulan.

Sudu

Doktor : Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.
Pesakit : Eh! tak boleh la doktor.
Doktor : Kenapa?
Pesakit : Rumah saya ada dua sudu jer.

Mayat

Cikgu : Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. 'Ali menaiki basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat.'
Hasan : Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

Tiru

Cikgu : Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa : Apa bukti awak?
Cikgu : Encik tengok soalan nombor 4…

40 kesilapan mendidik anak

Image
PERNAHKAH terfikir bahawa sebagai orang tua, banyak perkara yang anda lakukan salah dalam mendidik anak-anak?

Pakar motivasi dan psikiatri sering mencari punca mengapa anak-anak menjadi liar, tidak mendengar kata, melawan orang tua dan pelbagai salah laku oleh segelintir anak-anak terhadap kedua ibu bapa mereka.

Dalam mendidik anak, mungkin cara ibu bapa salah. Dalam proses tumbesarannya, anak-anak pasti melalui pelbagai perkara yang mungkin boleh membuat mereka terdorong melakukan sesuatu di luar jangkaan.

Apabila melihat kelakuan anak-anak itu, semestinya ia dikaitkan dengan cara didikan ibu bapa.

Justeru, mari kita selidik kesilapan ibu bapa sehingga menyebabkan kesan negatif anak-anak. Antaranya:

1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.

3. Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.

4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak.

5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan kepada anak-a…

Wanita dipandang DARIPADA....

Image
PERIBADIDilihat daripada: AKHLAKNYADinilai daripada: KESABARANNYADiperhati daripada:KESETIAANNYADitinjau daripada sifat: KEIBUANNYAMalah dibesar melalui: SOLATNYAPUASA menjadi TRADISINYAAL QURAN menjadi HIBURANNYA dan AKHBARNYAJIHAD menjadim MEDAN dan GELANGGANGNYAmanusia yang selalu BERUBAH adalah kaum WANITAsebab jiwanya LEMAH FIKIRANnya CETEK sebab itulah SIKAPnya selalu MENGECEWAKAN KITAkecuali WANITA yang BERIMANNAFSU mengatakan wanita CANTIKatas dasar RUPANYAAKAL mengatakan wanita CANTIK atas dasar KEPANDAIANNYA danHATI mengatakan wanita CANTIKatas dasar AKHLAKNYA Oleh itu,AKHLAK adalah bunga (hiasan) diri, tanpanya hilanglah pandangan manusia pada wanita..

Sikap berbaik sangka nilai persahabatan sesama insan

Image
Pernahkah anda mengalami situasi pekedai terkurang memulangkan wang baki dan apabila menyedari perkara itu, beliau meminta maaf dan memberi jumlah yang betul?

Reaksi kita kepada situasi ini berbeza, ada yang tidak kisah, setengahnya pula berasa prasangka seolah pekedai sengaja hendak menipu pelanggan mencetuskan perasaan tidak puas hati.

Kenapa sukar untuk kita menerima maaf yang dipinta kerana kesilapan adalah perkara lumrah dalam diri setiap insan.

Dalam bukunya yang tersohor, Bimbingan Mu’minin, Imam Ghazali menggariskan beberapa hak persaudaraan dan persahabatan, antaranya adalah ‘hak pengampunan’.

Beliau mengunjurkan supaya keterlanjuran sahabat dalam hal agama boleh ditegur secara lemah-lembut.

Sekiranya nasihat itu tidak diendahkan, selepas berkali kali, maka menurut sesetengah pendapat ulama salaf, hendaklah kita memutuskan perhubungan dengannya.

Manakala ulama yang lain berpendapat, boleh diteruskan perhubungan dan rasa kasih sayang dengannya, tetapi harus membenci segala kelakuann…

Isteri Idaman

Kriteria isteri idaman adalah:

1. Seorang isteri yang cantik, pandai bersolek, memasak dan mengurus rumah adalah hal yang penting.

2. Seorang isteri yang periang, bertenaga, dapat membuat kita tertawa dan menghibur dikala duka juga penting.

3. Seorang isteri yang memahami, soleh, jujur, taat beribadah dan dapat dipercaya sangat penting.

4. Seorang isteri yang dapat memahami dan memuaskan anda secara lahir batin dan di tempat tidur juga sangatlah penting.

5. Tapi yang paling penting adalah ke empat-empat istri tersebut di atas tidak saling mengenal satu sama lain...

Nasib Melayu di Bumi Melayu - Dr. Mohd Riduan Tee Abdullah

Saya tidak menafikan bahawa kematian Teoh Beng Hock perlukan kepada pembelaan. Saya amat mengalu-alukan keputusan Kabinet untuk menubuhkan satu inkues dan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat dan menentukan punca kematian Beng Hock. Siasatan yang telus dan rapi mesti dijalankan tanpa rasa takut agar dapat memuaskan hati semua pihak, apatah lagi pihak keluarga dan parti pembangkang yang begitu bersungguh-sungguh dalam isu ini. Namun, saya merayu, semua parti berkepentingan, supaya bersabar menunggu sehingga siasatan selesaikan dijalankan. Di kala itu, kita akan mengetahui apa yang benar, apa yang salah dan siapa yang benar dan siapa yang salah. Selepas itu juga, kita boleh bercakap dan berkokok berpuas-puasnya mengenai perkara ini.Hukumlah mereka yang bersalah, tetapi jangan jadi Tuhan sebelum sesuatu perkara dibuktikan. Saya amat takut politik mahukan jadi Tuhan yakni dengan membuat andaian pelik-pelik, yang mana hanya Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui sebelum sesuatu perkara dibu…

Kuntilanak coming soon....

Image
Filem yg tidak mendapat kelulusan dari FINAS...oleh kerana filem ini filem seram terlampau,oleh itu pihak finas tidak membenarkan filem ini ditayangkan dimana2 rangkaian panggung wayang antarabangsa..Menurut kata dari pengarah filem ini pun ,semasa beliau sendiri pun sampai terkencing semasa mengarahkan filem semasa sedang dalam pembikinan dilokasi tersebut....

10 Kelebihan Takda Kekasih

1. Jimat masa

2. Dapat tido lena

3. Tak perlu riso kalu xde miskol

4. Tak perlu riso nk mekap kalu xcantik

5. Boleh makan kt mana2 restoren

6. Takde lagi sms boring tgh malam

7. Bley cakap dgn mana2 lelakiatau wanita

8 Takde lagi nasihat yg membingitkan tinge

9. Bley pergi ke mana saje hatta dgn sesape ponn

10. Tak perlu dgr lawak bodoh lagi

Tribute To Cromok

Image

23 perkara jangan dilakukan ketika memandu

1. Tidur dengan nyenyak.
2. Membebel tak sudah-sudah.
3. Menyumpah-nyumpah trafik light dan polis trafik.
4. Menghidupkan lampu isyarat tak tentu hala.
5. Membunyikan hon sesuka hati.
6. Menelefon kekasih masing-masing sampai terlentuk-lentuk.
7. Buka cermin tingkap dan meludah sesuka hati.
8. Menunjukkan penumbuk kepada pemandu lain.
9. Melanggar tiang lampu isyarat.
10. Masuk ke lorong bertentangan.
11. Menjerit-jerit tak tentu hala.
12. Menukar seluar.
13. Mandi sambil berkemban.
14. Menggosok gigi dengan air enjin.
15. Meminjam telefon bimbit pemandu lain.
16. Mengurat pemandu lain dan pejalan kaki.
17. Makan sirih.
18. Memesan teh tarik di gerai tepi jalan.
19. Duduk di tempat duduk penumpang.
20. Menari-nari terutama bila dengar lagu Hindustan.
21. Mengorek-ngorek lubang hidung dengan tombol gear.
22. Membaiki komputer yang rosak hardisknya.
23. Menelefon boss anda dan menyatakan anda menyampah dengannya.

Kenali LELAKI dari gaya rambutnya....

Image
1) RAMBUT LURUS
- bijak, seorang yang happy, bergaya, cemburu,dan berpotensi dalam bidang kesenian.

2) RAMBUT KERINTING TEBAL
- kurang bijak, degil, cemburu kuat, romantik, banyak pergaulan dan susah dalam menyelesaikan masalah diri, tidak suka termenung.

3) RAMBUT KERENTING NEGRO
- bijak, ego, cemburu buta, romantik , memilih dan mudah mengamuk bila susah hendak selesaikan masalah.

4) RAMBUT IKAL MAYANG
- bijak, berfikir sebelum melakukan sesuatu, berfikiran terbuka, banyak pergaulan, dan mudah memaaf kan seseorang dengan kesilapan lalu.

5) RAMBUT HALUS/LEMBUT
- bijak sangat, memilih, pemaaf, manja, tegas dan cepat melakukan perkerjaan dengan bersungguh-sungguh.

6) RAMBUT SIKIT
- bijak, sentiasa berfikiran negatif pada seseorang,ego, dan pandai membuka perniagaan walaupun kecil.

7) RAMBUT PERANG
- kurang bijak, berfikiran terbuka, pemaaf, sosial dan bijak lari daripada masalah.

8) RAMBUT TEBAL
- bijak, degil, cemburu, romantik, kasar, banyak kawan, dan pandai mengambil hati seseorang.

9) RAMBUT KUSU…

Tips Mengurangkan Stress (Motivasi Diri)

Image
Kita adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah, namun kita masih tidak terlepas daripada menghadapi tekanan ketika bekerja. Pelbagai tekanan yang dihadapi menyebabkan hati menjadi runsing dan semua kerja tidak akan terlaksana. Tidak mustahil bagi individu yang berhadapan dengan masalah ini akan terbawa-bawa ke rumah hingga anak-anak pula menjadi mangsa. Namun, hati akan menjadi tenang sekiranya kita kembali kepada Allah. Apa jua yang dilakukan mestilah berdasarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah disertai dengan niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapat keredhaan Allah.

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup. Antaranya ialah :

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk
Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa …

Punco sobonar kejatuhan kerajaan Melaka pd Portugis

Al-kisah eh.. punco sobonar kejatuhan kerajaan Melaka pd Portugis bukanlah seperti yg sering diwar-warkan kepado kito. Ginilah cerito sobonar eh....Sultan Melaka telah mendapat perkhabaran dari hulubalangnya, bahawa perairan Selat Melaka telah dipenuhi dengan kapal perang Portugis. Menyedari hakikat bahawa kerajaannya tidak mahir untuk menyusun strategi peperangan.. maka Sultan telah menitahkan bendaharanya supaya pergi ke N9 untuk meminta bantuan.Setibanya di Sg. Ujong (sekarang soromban).. bendahara Melaka telah mengadap Sultan N9 dan menyatakan hajatnya Sultan Melaka untuk meminta bantuan kerajaan N9 memerangi askar Portugis yg mahu menakluki Melaka. Sultan N9 dengan berbesar hati ingin membantu dan mengerahkan seorang panglimanya yg paling gagah berani serta bijak merencanakan strategi peperangan untuk membantu Melaka. Maka dengan itu berangkat pulanglah bendahara tersebut bersama-sama dgn panglima N9 ke Melaka. Setibanya di Melaka.. panglima N9 dengan tidak melengahkan masa menyu…

Peribahasa budak derjah 5 kuntum

Peribahasa: Seperti jantan dgn betina.
Maknanya: Dua orang yg pantang bertemu...asek nak beromen aje.

Peribahasa: Sepandai-pandai lalat terbang akhirnya ketaik jugak dia hinggap.
Maknanya: Orang kalau dah perokok tu...kalau dia berenti....akhirnya dia gerenti start balik punyer.

Peribahasa:Sepandai-pandai tupai melompat, tak pernah masok ke sukan Olimpik jua.
Maknanya: Jangan macam bagus....pasal yg macam bagus tu selalunya tak bagus.

Peribahasa: Biar putih tulang jgn putih muker.
Maknanya: Kalau surat beranak dah letak orang Melayu jgn eksen nak jadi Mat Salleh plak... be proud of what you are.

Peribahasa: Kalau tidak ader angin masakan satu LRT boleh bau busuk?
Maknanya: Ada orang kentotlah tu...

Peribahasa: Seperti kacang luperkan mamak kacang putih.
Maknanya: Orang yg tak sedar diri....tak kenang jasa baik orang yg muler-muler memfofularkan dia.

Peribahasa: Ader udang di sebalik udang lain
Maknanya: Jgn sangka yg duduk sorang kat tempat sunyi tu sorang....check betul-betul, mesti ader sorang l…

Tanda-tanda BERBOHONG...

Bagaimana nak mengenali samada anda sedang dibohong? Tidak kira lelaki atau wanita, kalau dah kaki pembohong tu kawan baik pun digulainya hidup-hidup. Di bawah adalah tip-tip cara mengenali seseorang itu sedang berbohong..
Menyentuh hidung
Apabila seseorang itu berbohong, tisu-tisu erektil pada hidungnya akan dipenuhi darah menyebabkan ianya membesar. Fenomena ini juga dikenali sebagai kesan pinocchio. Jadi, apabila si dia bercakap dengan anda dan kerap menyentuh hidung yang tidak gatal, sebenarnya ada sesuatu yang diselindungkannya.Menutup mulut
Ada sesetengah orang meletakkan tangan di atas mulut mereka apabila berbohong. Ini merupakan satu tindak balas automatik yang lahir dari segi psikologi kerana dari kecil lagi sudah dididik untuk tidak berbohong. Apabila mulut mengeluarkan kata-kata dusta, tangan cuba menghalangnya.Gagap
Apabila seseorang yang bercakap lancar dan licin tiba-tiba gagap merupakan tanda-tanda sedang mengalami tekanan emosi. Sekiranya tiada apa-apa petunjuk bahawa te…

Seorang tua yang bernama Pak Lah

Esok dah nak raya,hari ni Pak Lah mesti siapkan segala-galanya."Ketupat dah anyam,ayam dah sembelih......lagi apa ye?! Pak Lah memikirkan sesuatu...seperti ada yang kurang.
"Ha..lemang!!" Pak Lah terus mencapai parangnya dan terus menuju ke hutan untuk mencari buluh lemang.
"Nak ke mana tu,Pak Lah?" Sapa Pak Akob.
"Nak ke hutan,cari buluh lemang.Anak cucu nak balik!" Jawab Pak Lah.
Pak Akob hanya tersengih dan berlalu pergi.Selesai sahaja mencari buluh lemang,Pak Lah terus memikul buluh-buluh itu dan segera membawanya pulang.Di dalam perjalanan pulang,Pak Lah
bertemu Pak Musa.
"Buat apa dengan buluh-buluh tu,Pak Lah?!" Tanya Pak Musa.
"Buat lemanglah,anak cucu aku nak balik".Jawab Pak Lah.
"Tak payah lah Pak Lah.Jualkan je buluh-buluh tu pada aku".Offer Pak Musa.
"Mana boleh,aku nak buat lemang.Anak cucu aku nak balik nanti boleh makan lemang".Jawab Pak Lah dalam keadaan bengang.
Pak Musa hanya menggeleng-geleng kepala s…

Anjakan paradigma (LAW of reciprocity)

Recently bila aku dah mencecah dewasa, ada certain point dalam diri aku dah berubah. kire ok la kan, sbb kata org, umo 25 akan tentukan perangai kita sampai ke tua. org kata bukan aku kata.

kebelakangan ni aku suka baca buku, sampai kwn aku ckp "jgn baca sebarangan nanti kacau jiwa ko" bila dia tgk aku tgh baca buku karen amstrong yg aku donlod tu, the history of god. tp aku percaya ilmu ada di mana2, dan aku takkan praktikkan selagi aku tak dpt bukti yg idea karen amstrong tu betul. semua idea2 sampingan ni penting utk kita tahu dan peka dengan perkembangan ilmu semasa. Islam tak pernah melarang kita mencari ilmu malah menggalakkan, cuma akhlak kita mesti selari dgn nas-nas dan hukum2 yg telah qat'i (muktamad betulnya) diluluskan Islam.

Law of reciprocity ini aku petik dr buku pshycology of persuasion karangan kevin hogan.

Law of reciprocity means:

"When someone gives you something with perceived value, you immediately respond with the desire to give something back&quo…

Nasihat PDRM

Notis Penting!!! Sebarkan Kpd Wanita Yg Anda kenali.

Kebelakangan Ini, Sebahagian Kawasan Di Kuala Lumpur
Diresahkan oleh Kejadian Mengerikan Yang Terjadi Hampir Setiap Hari.
Diberitakan Ada Seorang Pengamal Ilmu Hitam Yang Berkeliaran
Di daerah-daerah Di Kuala Lumpur , Sebahagian Besar Selangor Dan
Juga Negeri Sembilan.



Sasarannya Adalah Wanita, Tidak Kira Muda Atau Tua Dan Tidak
Mengira Paras Rupa. Penjahat Ini Berhasrat Untuk Memperkosa
2000 Wanita Agar Dapat Menyempurnakan Ilmunya. Sampai Ke Saat Ini
Sudah Beratus-Ratus Mangsa Yang Berjaya Diperkosanya Dan
Kebanyakan Terjadi Di Rumah-Rumah Kediaman Wanita-Wanita
Tersebut.



Pihak Polis Tidak Dapat Mengesan Penjenayah Ini Kerana
Kesaktian Ilmunya. Cara Orang Ini Melakukan Kejahatannya Ialah Dengan
Menjelmakan Diri Menjadi Seekor Nyamuk Kecil, Kemudian
Menyusup Ke Kamar Wanita Yang Sedang Tidur, Menjelma Semula Menjadi
Manusia Dan Dengan Kejam Dan Ganasnya Memperkosa Mangsanya.



Amat Sukar Bagi Pihak Berkuasa Untuk Menangkap Penjenayah Ini
Kerana Setela…

Merancang Jantina Anak

Image
Petua yang amat berguna bagi ibubapa…

Bagaimana merancang jantina?

Berikut adalah petua yang boleh membantu anda merancang jantina anak anda. InsyaAllah dengan panduan dan izin Allah akan membawa kejayaan. kita hanya memerlukan sedikit usaha dan tawakkal.

Sebenarnya sperma @ benih lelaki menjadi penentu jantina bayi kerana benih-benih tersebut ada yang membawa keromosom X dan Y.

Sedangkan telur atau benih isteri hanya membawa keromosm X. Bergantung mana yang bercantum - XY (anak lelaki) - XX (anak perempuan).

Ciri-ciri benih:

Benih Y lebih cergas dan laju begerak tetapi lebih cepat mati berbanding dengan benih X yang lambat bergerak tetapi hidup lebih lama.

Benih Y juga lebih tahan dalam cecair yang beralkali , sedangkan benih X lebih tahan dalam cecair asid.

Oleh itu anda boleh ikuti panduan berikut:

Merancang anak lelaki

1. Makanan yang asid seperti buah-buahan limau, nanas, mangga, cuka, minuman gas perlu dijauhkan selama 2 bulan sebelum mencuba. Makanan laut adalah digalakkan, zat-zat logam…

Petua melayu Lama untuk Anak Dara

Image
Dalam masyarakat tradisi Melayu, terdapat banyak petua-petua melayu lama untuk perawan (anak dara) yang elok diamalkan agar sentiasa dipandang menarik, menawan dan cepat dipinang orang. Ini juga merupakan petua-petua yang boleh diamalkan terus oleh wanita yang telah berkahwin dan telah mempunyai anak.

Petua-petua berikut adalah koleksi dari berbagai pengalaman dan tulisan.

1. Bangkit Bersambut
2. Wajah Suci
3. Menyegarkan Payudara
4. Taman Semerbak
5. Lubang Jarum
6. Suara Perindu
7. Mengurut Pangkal Bunting Padi
8. Payudara Montok

1. Bangkit Bersambut
Apabila mahu tidur malam, duduk berlunjur dan rebahkan badan ke tilam tanpa menongkatkan badan dengan tangan. Apabila mahu bangkit dan tidur, lunjurkan kaki dan bangunlah tanpa menongkatkan badan dengan tangan. Cecah ibu jari kaki dengan kedua tangan.

2. Wajah Suci
Apabila bangun pagi, jika membasuh muka, elakkan dari mencucinya menggunakan sebarang alat pencuci atau mengesat muka dengan sebarang pengesat. Biarkan air itu kering sendiri pada muka. J…

5 Kategori Wanita Yang Tidak Boleh Diajak Dating (khas 'utk lelaki)

Image
1. Kawan baik kakak anda.
Kenapa? Ini kerana apada permulaannya semua pasti nampak baik tetapi jika suatu hari nanti anda berselisih faham, semua rahsia anda akan dibongkar kepada kakak. Agak susah untuk anda mempertahankan diri bila “diserang”. 2. Setiausaha anda.
Kenapa? Seperti sedia maklum, ada orang yang memandang serong pada kerjaya seorang setiausaha. Bagi mereka, setiausaha hanya mahu menggoda boss, seterusnya berkahwin. Jika ia, anda keluar dengan setiausaha dan dalam masa yang sama, anda sudah berkahwin, anda mengiakan tanggapan orang ini.3. Bekas teman wanita.
Kenapa? Ada orang kata, kita tidak sesuai jadi kekasih tetapi boleh jadi kawan. Jika hubungan sudah putus, elok sahajalah dilupakan. Tak perulah anda keluar lagi kerana apabila putus, anda sebenarnya tidak punya sefahaman lagi.4. Teman wanita kawan anda.
Kenapa? Hah! Ini satu kesalahan paling teruk yang pernah anda lakukan. Jagan sesekali menikam kawan dari belakang kerana ia tidak baik untuk sebuah persahabatan. Fikirkan…

44 Pantang larang bakal Pengantin

Image
Apabila telah ditetapkan hari perkahwinan bermakna bermulalah pantang larang buat bakal mempelai itu. Apa yg ditetapkan harus diikuti utk kebaikan diri mereka. Ia bukanlah menjaid kewajipan tetapi sudah menjadi satu budaya dlm masyarakat melayu. Walaupun bakal pengantin zaman sekarang jarang disebutkan perkara ini kepada mereka, tidak rugi jika apa-apa pantang larang yg difikirkan sesuai masih boleh diikuti.

1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.

2. Jgn tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga nama baik keluarga.

3. Jgn bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg mempunyai niat tidak baik.

4. Jgn makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.

5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk sepert…

Tips memilih teman lelaki (untuk pompuan je nie...)

Kalau anda sudah memiliki teman lelaki, anda perlu mengamati ciri-ciri lelaki tersebut. Kadangkala lelaki itu sangat menarik, namun sesungguhnya menyimpan bahaya tersembunyi. Indah di luar, namun tanpa disedari dia kerap melukai hati anda.Keganasan si dia tidak nampak kerana dibaluti dengan sikap yang kelihatannya baik. Sebaiknya, sebelum anda menyesal, lebih baik mengetahui terlebih dahulu tentang perangai mereka. Ikuti beberapa tips di bawah ini.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lelaki Posesif

Lelaki ini kelihatan begitu menyayangi anda. Dia tidak ingin jauh daripada anda. Bahkan, rela menghantar anda walau ke manapun anda hendak pergi. Tapi, jangan cuba-cuba melepaskan diri daripada si dia. Mungkin anda beranggapan bahawa si dia amat sayang kepada anda, sehingga menjadi seorang yang kuat cemburu. Sebenarnya anda sedang terjebak dalam penjara cintanya. Dia menganggap anda cuma barang miliknya yang …