Thursday, November 26, 2009

XPDC Reunion - Rasopariso

Ni sebuah lagi album terbaru dari XPDC iaiutu Xpdc reunion Rasopariso...sekarang telahpun berada di pasaran...lagu2 yg terdapat dalam album ini..

1 - Sanasinisamasaja
2 - Aku Tetap Aku
3 - Ntahye Ntahtidak
4 - Rasopariso
5 - Rasa
6 - puing Cinta
7 - Sampai Bila
8 - Curahan rasa
9 - Menetang Arus
10 - Raja Kertas [Remastered]
11 - Talam Dua Muka [Remastered]
12 - Bahalol [Remastered]
13 - Tak Nak Jadi Soh Chai [Remastered]

dan percuma Bonus VCD XPDC Kronologi 1989 - reunion 2010

Dapatkan yang original!!

XPDC - Kronologi 1989 - reunion 2010







Dapatkan Album terbaru XPDC...album XPDC Reunion - Rasopariso Album ini memuatkan 13 buah lagu 4 lagu darinya Remastered dan Bonus VCD XPDC - Kronologi 1989 - reunion 2010

Disini juga ade Klip kronologi XPDC




video



video

Monday, November 23, 2009

Review: Rihanna - Rated R (2009)

The showbiz scandal of the year was given a public face this Spring as pictures leaked out of the injuries Robyn Rihanna Fenty had sustained in a post-Grammy attack by former boyfriend, and fellow chart-topper, Chris Brown.

Unsurprisingly, in the months that followed, as Brown pleaded guilty to assault and was sentenced to community service and probation, Rihanna kept her counsel and out of the limelight.

Now, following her defiant reappearance with heavy hitters Jay-Z and Kanye West on Jay's We Run This comeback, Rihanna uses the attack and media fallout to further push the development of her own image and career.

On this, her fourth album, Rihanna is almost unrecognisable from the callow 18-year-old who released the Soca and Dancehall inflected Music Of The Sun debut in 2005.

Darker, heavier musical hues than those on her international smash Umbrella colour this album. She adopts stances that are tough (the unconvincing G4L, ie Gangster For Life) and, particularly on the Stargate-produced Rude Boy, registers controversial reactions to her attack.

The severe, Grace Jones-alike haircut and partially-obscured face on the cover are in keeping with the new warrior woman image.

"Let me tell you something, I have never been a size 10 in my life."

So begins the glowering Stupid In Love, the album's key song, a bruised tale of agonised love where her partner is accused of having "blood on your hands", and she insists that "I may be dumb but I'm not stupid in love."

The rush to capitalise on the media mileage presented by her attack does have unseemly side effects. The range of producers called upon to finish the album in time for the coffer-filling Christmas deadline includes Will.i.am, Ne-Yo and Justin Timberlake.

Giving the album a unified sound has obviously not been a priority.

But with former Guns n' Roses' star Slash adding his axe to Rockstar and the splenetic guitar pay-off on Timberlake's Cold Comfort Love, the album is all about making Rihanna into a fiery victor rather than victim. It pretty much succeeds.

Sunday, November 22, 2009

Surat Rasmi 2

Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.
23. Oktober 2009


PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara di atas dan surat pihak tuan bertarikh 31 April 2006.

2. Dengan ini saya menolak permohonan pihak tuan untuk menambah carta organinsasi yang baru saya perolehi setelah tiga tahun. Memandangkan keadaan semasa dan ekonomi yang tidak memberangsangkan ini pihak tuan adalah dinasihatkan supaya tidak membuat "window shopping" di akhir tahun.

3. Pihak tuan juga digalakkan "mengukur baju di badan sendiri" dan "melihat cermin muka sendiri' akan diri tuan sebelum menilai saya. Pihak saya tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah bunyi-bunyian atau serangan terhadap "pihak ketiga" yang bukan termasuk dalam senarai keperluan seperti yang disyaratkan pada perkahwinan pertama pihak tuan.
4. Bagi masalah kerja lebih masa dan pantauan pihak tuan, untuk maklumat pihak tuan saya tidak pernah menuntut elaun kerja lebih masa atau pun bonus di akhir tetapi memandangkan komited saya terhadap organisasi saya ingin menjadi yang terbaik dan terhebat. Oleh itu alasan pihak tuan adalah tidak wajar dan tidak boleh diterima sama sekali.
5. Sehubungan dengan itu, sekiranya pihak tuan ingin mengemukakan rayuan terhadap permohonan ini pihak tuan haruslah mempertimbangkan tindakan mahkamah dan dengan senyuman manis pihak tuan haruslah melepaskan segalanya harta dari hujung rambut sampai ke hujung kaki dan dari langit sampai kebumi segala harta pihak tuan hendaklah diletakkan atas nama saya.
Sekian, terima kasih.
"BERKORBAN DEMI ALLAH BUKAN NAFSU SEMATA"
"BERKHIDMAT UNTUK KELUARGA"
Yang Benar,
Isteri bin Perempuan.
sk. Pak Mertuaku
Mak Mertuaku
Abang dan kakak iparku

Saturday, November 21, 2009

Contoh Surat Rasmi 1

Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

31 April 2006

Puan,

PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Perkara di atas adalah di rujuk.

2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3 kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli yang merupakan setiausaha saya di pejabat. Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di pejabat amat baik, eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalam organisasi keluarga kita. Kekosongan yang selebihnya akan di isi di masa akan datang.

3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis, terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakinan untuk mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah saya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya, saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga. Menguntungkan bukan?

6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi, pinggan-mangkuk, ketukan senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini. Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-bersama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.

Sekian, Terima Kasih.

"BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA"

Yang Ikhlas Memohon,

Suami bin Lelaki

Thursday, November 19, 2009

Nasi Pattaya tak wujud di Pattaya Thailand.

Dari blog kawan aku(multiply.com)



Siapa yang tak tahu tentang Nasi Goreng Pattaya. Semua orang Malaysia tahu tentang Nasi Goreng Pattaya. Nasi goreng yang di bungkus dengan telur. Di hidangkan bersama sos atau sambal belacan dan mungkin ditambah pula ikan bilis. Ermmm sedapnya.

Tapi tahukan anda semua dari mana asalnya Nasi Pattaya? Saya masih lagi mencari jawapan ini sehingga sekarang. Pada mulanya aku ingat Nasi Pattaya berasal dari Pattaya Thailad. Tapi silap. Ianya bukan dari Pattaya.

Sebabnya member aku ada pergi satu training di Pattaya Thailand tahun lepas. Untuk makan malam dia bersama rakan-rakan lain pergi ke kedai makan. Dia dengan confidentnya order satu Nasi Goreng Pattaya. Pattaya fried rice dalam englishnya. Tapi orang kedai tu cakap tak ada. Dan sememangnay tak ada Nasi Pattaya di Pattaya Thailand.

Sepanjang 3 minggu di sana, member aku teruskan pencarian untuk makan Nasi Pattaya. Yer laa nak rasa macam maner Nasi Pattaya Original dari tempat asalnya. Sememangnya tak ada pun Nasi Pattaya di Pattaya. Yang ada hanyalah Tom Yam. Makanan yang seakan sama dengan Malaysia. Tapi memang power. Untuk confrim lagi, dia bertanyakan orang-orang di sana. Memang tak wujud Nasi Pattaya ataupun Nasi yang seakan-akan Nasi Pattaya.

Untuk membuktikan lagi cerita member aku ni. Aku bertanyakan seorang supplier yang berasal dari Thailand. Datang untuk setup satu machine di sini. Aku pun tanya kepada dia. Ada tak nasi pattaya di Thailand. Atau di mana-mana sahaja di Thailand? Dia jawab memang tak ada. Yang ada hanyalah nasi goreng biasa. Jadi memang tak ada Nasi Pattaya di Pattaya dan Thailand.

Dari blog multiply : http://mmczone.multiply.com

Wednesday, November 18, 2009

Hanya sekadar berkongsi sahaja....apa kata dunia?

artikel ini aku dapat daripada sahabat yang menghantarkan aku email....sharing is caring...apa kata anda?ada komen?

TABIK SETAN


Horned God Represents the horned god of witchcraft. Pan or Cernunnos. Note the thumb under the fingers and given by the right hand.



Horned Hand The sign of recognition between those in the Occult. When pointed at someone it is meant to place a curse. Note the thumb over the fingers and given by the left hand.





Witch Sign or Moon Sign Used to salute the rising moon. Also used by surfers and football teams. This is the sign that the furor should be using to indicate the "Hook Um" horns, Not the 2 above



Anton LaVey, leader and founder of the Church of Satan.
Above: Anton LaVey, founder of the Church of Satan and author of The Satanic Bible, displaying the "Horned Hand" (also called the "satanic salute" and Il Cornuto) with his left hand, on the back cover of The Satanic Bible.



A Satanic Ritual
Above: (Satanists making the "Satanic salute" to an altar displaying the Goat of Mendes or Baphomet, to acknowledge their allegiance to Satan, during a Satanic ritual.)



Above, from the Satanic Bible: The ‘Satanic Salute’, Horned Hand or The Mano Cornuto is a signal of allegiance between members of Satanism to their ‘horned god’, a sign of recognition and allegiance.

MELAYU ISLAM....JUGA SAMA...!!!
Kesiannn... tengok mereka-mereka ni semua...


ENTAH APA BENDA LAH PERJUANGAN ANAK-ANAK MELAYU-ISLAM ZAMAN SEKARANG NI....

Dulu-dulu berjuangan menentang penjajah.. kemudian berjuang mendapatkan kemerdekaan. . kemudian berjuang utk mengekalkan kemerdekaan. . kemudian berjuang membangunkan negara.. SEKARANG NI.. ENTAH APA BENDA YANG SEDANG DIPERJUANGKAN. ..??????



--
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Firman Allah SWT :
[7:179] Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Hadis Rasulullah SAW:
Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW., sabdanya: "Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali, kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: "La ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. Maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak buih di lautan." (Hadis riwayat Muslim)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Monday, November 16, 2009

7 SUNNAH TERBAIK DARI RASULULLAH SAW

"Cerdasnya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat, yang sekejap untuk hidup yang panjang. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

PERTAMA : Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. .

KEDUA : Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

KETIGA : Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

KEEMPAT : Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

KELIMA : Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

KEENAM : Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

KETUJUH : Amalkan istighfar setiap saat.. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Friday, November 13, 2009

Bank paling tercondong..........

Anda tentu kenal Menara Pisa, menara tercondong di dunia...





Di Malaysia pun ada menara Condong yang terletak di teluk intan, Perak













Tetapi tahukah anda semua tentang wujudnya sebuah bank condong di Malaysia atau mungkin pertama di dunia !!!
Malaysia boleh... Satuuuu malaysiaaaaaaaaaaaa..........!!

Puisi : Dan Rindupun Menyebut...

Dan Rindupun Menyebut

Dibalik kesepian ini
Telah terpisah
Jurang yang sangat jauh
Untuk ku dekat
Berada disisimu
Bersamamu

Walau hanya untuk sekali
Dapat berhembus nafas
Dapat mengerling seketika
Juga tersenyum bersama
Ternyata jauh sekali terasa
Agar dapat kau dekat
Sejengkal cuma

Dan rindupun menyebut
Namamu bersama deru nafasku
Dalam sepi yang penuh sendu
Aku mahu kau selalu tahu
Kau diingatanku
Dalam hatiku
Selalu


--
"Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, beroleh kebahagiaan yang amat mengembirakan dan tempat kembali yang sebaik-baiknya" (Surah Ar-R`ad ayat 29)

Wednesday, November 11, 2009

Ost kau Dan Aku


10 FAKTA MENGENAI IBADAH KORBAN

1. Waktu perlaksanaan ibadah korban.

Menyembelih binatang korban hanya boleh dilaksanakan setelah selesai solat hari raya Aidiladha dan berlanjutan sehingga akhir hari Tasyriq, iaitu tiga hari selepas solat hari raya Aidiladha. Oleh itu, penyembelihan haiwan korban boleh dilaksanakan pada 10, 11, 12 dan 13 Dzulhijjah.

Imam Syafie r.h berkata:

"Waktu menyembelih haiwan korban adalah ketika imam telah selesai solat Aidiladha…Apabila hari-hari Mina telah berlalu (tarikh 11, 12 dan 13 Dzulhijjah), tidak boleh lagi menyembelih korban." – Rujuk Kitab Mukhtasar Kitab al-Umm fi al-Fiqh karya Imam Syafie, edisi terjemahan bertajuk Ringkasan Kitab al-Umm, Peringkas dan peneliti Hussain Abdul Hamid Abu Nashir Nail, Pustaka Azzam, Jakarta (2004), jil. 1, m.s. 737.

Sabda Rasulullah s.a.w:

إِنَّ أَوَّلَ مَا نَبْدَأُ بِهِ فِي يَوْمِنَا هَذَا نُصَلِّي ثُمَّ نَرْجِعُ فَنَنْحَرُ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ أَصَابَ سُنَّتَنَا وَمَنْ ذَبَحَ فَإِنَّمَا هُوَ لَحْمٌ قَدَّمَهُ لأَّهْلِهِ لَيْسَ مِنْ النُّسُكِ فِي شَيْء

Maksudnya:
"Sesungguhnya perkara pertama yang kita mulakan pada hari ini (Aidiladha) ialah kita solat kemudian menyembelih (bintang korban). Oleh itu, sesiapa yang melakukan sebegitu dia telah menepati sunnah kami. Sesiapa yang menyembelih sebelum solat, sesungguhnya sembelihan itu hanyalah menjadi daging untuk diberikan kepada keluarganya (sedekah) bukan termasuk binatang korban." – Hadis riwayat Muslim di dalam Sahih Muslim, hadis no: 1961

2. Haiwan korban tersebut tidak memiliki kecacatan.

Kita hendaklah pastikan bahawa haiwan yang hendak kita korbankan tersebut adalah dari jenis baka yang baik serta tidak memiliki kecacatan seperti buta, tempang, kurus, tanduk patah, telinga terkoyak, lemah dan penyakit lain.

Sabda Rasulullah s.a.w:

أَرْبَعٌ لاَ تَجُوزُ فِي الأََضَاحِيِّ فَقَالَ الْعَوْرَاءُ بَيِّنٌ عَوَرُهَا وَالْمَرِيضَةُ بَيِّنٌ مَرَضُهَا وَالْعَرْجَاءُ بَيِّنٌ ظَلْعُهَا وَالْكَسِيرُ الَّتِي لاَ تَنْقَى

Maksudnya:
"Empat jenis binatang yang tidak dibolehkan dalam ibadah korban: Buta sebelah matanya yang jelas butanya, sakit yang jelas sakitnya, tempang yang jelas bengkoknya, tidak berdaya berjalan dan yang tidak mempunyai lemak (kurus)." – Hadis riwayat Abu Daud di dalam Sunan Abu Dawud, 2420.

3. Tidak menggunting rambut dan memotong kuku.

Bagi mereka yang ingin melaksanakan ibadah korban, dia tidak boleh menggunting rambut dan memotong kukunya semenjak tarikh 1 Dzulhijjah sehingga dia melaksanakan ibadah korban tersebut.

Sabda Rasulullah s.a.w:


إِذَا رَأَيْتُمْ هِلاَلَ ذِي الْحِجَّةِ وَأَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يُضَحِّيَ فَلْيُمْسِكْ عَنْ شَعْرِهِ وَأَظْفَارِهِ

Maksudnya:
"Jika telah masuk sepuluh hari pertama bulan Dzulhijjah dan salah seorang antara kamu semua ingin menyembelih korban, janganlah memotong rambut dan kukunya walau sedikit." – Hadis riwayat Muslim di dalam Sahih Muslim, hadis no: 1977.

Larangan memotong rambut ini termasuk juga mencabut mahupun mencukur atau apa-apa cara yang boleh menghilangkan segala jenis rambut dan bulu di badan.

4. Seekor unta atau lembu boleh dibahagikan kepada 7 bahagian.

Jabir r.a berkata:

نَحَرْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ الْحُدَيْبِيَةِ الْبَدَنَةَ عَنْ سَبْعَةٍ وَالْبَقَرَةَ عَنْ سَبْعَةٍ

Maksudnya:
"Kami pernah menyembelih (haiwan korban) bersama Rasulullah s.a.w ketika di Hudaibiyah. Seekor unta untuk 7 orang dan menyembelih lembu untuk 7 orang bersama-bersama Rasulullah s.a.w." – Hadis riwayat Muslim di dalam Sahih Muslim, hadis no: 1318.

5. Boleh berkorban untuk diri sendiri serta ahli keluarganya.

Seseorang dibenarkan berkorban serta berkongsi pahalanya bagi dirinya sendiri serta bagi pihak keluarganya sekalipun jumlah yang ramai dan hanya dengan seekor kambing atau sebahagian dari tujuh bahagian itu.

Atha’ bin Yassar pernah bertanya kepada Abu Ayyub al-Ansori tentang cara berkorban pada zaman Rasulullah s.a.w. Lalu Abu Ayyub menjawab:

كَانَ الرَّجُلُ يُضَحِّي بِالشَّاةِ عَنْهُ وَعَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ فَيَأْكُلُونَ وَيُطْعِمُونَ

Maksudnya:
"Dulu seseorang berkorban seekor kambing untuk dirinya dan keluarganya lalu mereka memakannya dan membahagikannya kepada orang lain." – Hadis riwayat al-Tirmizi di dalam Sunan al-Tirmizi, hadis no: 1425.

6. Ibadah korban dilaksanakan di musolla.

Menurut sunnah Nabi s.a.w. solat sunat Aidiladha mahupun Aidilfitri dilaksanakan di musolla. tempat terbuka (seperti padang) sehingga khatib dapat melihat semua hadirin Dalil yang menunjukkan disunnahkan untuk mengerjakan solat sunat Hari Raya di musolla adalah sebuah hadis daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a, dia berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ وَالأَضْحَى إِلَى الْمُصَلَّى. فَأَوَّلُ شَيْءٍ يَبْدَأُ بِهِ الصَّلاَةُ.

Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w. keluar menuju musholla. Ketika itu yang pertama baginda lakukan adalah solat Hari Raya. - Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Shahihnya, no: 956.

7. Sunnah menyembelih sendiri haiwan korban.

Sunnah dan afdal mereka yang ingin melaksanakan ibadah korban tersebut agar menyembelih haiwan korbannya dengan tangannya sendiri.

Anas r.a berkata:

ضَحَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكَبْشَيْنِ أَمْلَحَيْنِ أَقْرَنَيْنِ ذَبَحَهُمَا بِيَدِهِ

Maksudnya:

"Nabi s.a.w pernah berkorban dengan dua ekor kambing biri-biri yang bagus lagi bertanduk. Baginda menyembelih kedua-duanya dengan tangan baginda sendiri." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahih al-Bukhari, hadis no: 5565.

8. Menyembelih haiwan korban mengikut sunnah.

Hendaklah menyembelih haiwan korban menggunakan objek yang tajam seperti pisau dan dilakukan dengan cepat agar haiwan tersebut mati dengan serta-merta. Sebelum upacara menyembelih diadakan, baringkan haiwan korban tersebut pada sebelah sisi kirinya agar mudah memegang pisau dengan tangan kanan dan memegang atau menahan lehernya dengan tangan kiri. Ketika menyembelih hendaklah membaca (بِسْمَ اللهِ وَاللهُ أَكْبَر).

9. Daging korban tersebut boleh dimakan, disedekah dan dihadiahkan.

Sunnah bagi keluarga yang melakukan ibadah korban turut memakan sebahagian daging, menghadiahkan sebahagiannya kepada orang lain dan mensedekahkan sebahagian yang lain. Malah, mereka juga boleh menyimpan daging tersebut.

Sabda Nabi s.a.w:


فَكُلُوا وَادَّخِرُوا وَتَصَدَّقُوا

Maksudnya:
"Makan dan simpanlah serta sedekahkanlah (daging korban itu)." - Hadis riwayat al-Muslim di dalam Sahih al-Muslim, hadis no: 1971.

10. Tidak boleh mengupah tukang sembelih dengan daging korban.

Sudah menjadi lumrah bagi masjid-masjid di Malaysia memberi tukang sembelih daging korban tersebut sebagai upah bagi kerjanya. Perbuatan ini bertentangan dengan syarak dan dilarang keras oleh Rasulullah s.a.w. Upah kepada tukang sembelih hendaklah diberikan menggunakan harta sendiri dan bukannya dari hasil daging binatang korban itu.

Ali r.a berkata:

أَمَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَقُومَ عَلَى بُدْنِهِ وَأَنْ أَتَصَدَّقَ بِلَحْمِهَا وَجُلُودِهَا وَأَجِلَّتِهَا وَأَنْ لاَ أُعْطِيَ الْجَزَّارَ مِنْهَا. قَالَ نَحْنُ نُعْطِيهِ مِنْ عِنْدِنَا

Maksudnya:
"Nabi s.a.w pernah menyuruhku menyempurnakan seekor unta milik baginda kemudian menyedekahkan daging, kulit dan pelindung yang dikenakannya serta aku juga tidak memberi apa pun kepada tukang sembelih tersebut. Dia berkata: Kami memberinya dengan harta kami sendiri.” - Hadis riwayat Muslim di dalam Sahih Muslim, hadis no: 1317.

Tuesday, November 10, 2009

(Info Kesihatan) Apa Itu Mabuk Laut?

Pernahkah anda tiba-tiba terasa persekitaran anda seperti berpusing, hilang keseimbangan, terasa pening dan seolah-olah hampir pitam? Atau anda mengalami gejala ‘mabuk laut’ tanpa sebab? Meskipun perkara ini berlaku hanya seketika, ia boleh menjejaskan kerja harian anda.

Ini yang terjadi kepada seorang teman ketika dalam perjalanan balik ke pejabat selepas temujanji dengan pelanggan.

Katanya, ia berlaku secara tiba-tiba yang menyebabkan dia tidak boleh menumpukan perhatian kepada pemanduan dan terpaksa memberhentikan kereta serta menyebabkan sedikit kesesakan jalan raya.

Menurut Perunding Bedah Telinga Hidung Tekak, Leher dan Kepala; Hospital Sungai Buloh, Dr Balachandran Appoo, apa yang berlaku ini dipanggil vertigo, iaitu keadaan apabila seseorang hilang keseimbangan dan merasakan dunia di sekelilingnya berpusing.

Bagi yang tidak pernah mengalami perkara ini, tentu ketika kecil anda pernah menyertai permainan di mana mata anda ditutup dan badan dipusingkan beberapa kali. Apabila berhenti dan penutup mata dibuka, anda berasa pening dan seperti hendak jatuh. Keadaan inilah yang dipanggil vertigo.

Vertigo adalah perkara yang boleh dikatakan lazim dan berlaku pada dua hingga tiga peratus penduduk. Jumlahnya mungkin lebih tinggi kerana ramai tidak tahu atau tidak pernah mendengar mengenai masalah ini.

Dr Balachandran berkata, kini kes vertigo semakin meningkat disebabkan gaya hidup moden. Namun tidak ramai yang datang mendapatkan nasihat atau bantuan doktor kerana bimbang gejala itu menandakan penyakit lain seperti kanser. Bagi yang tahu pula enggan mendapatkan rawatan.

Siapa yang boleh mendapat vertigo? Sesiapa saja. Semua orang boleh mengalami vertigo, termasuk kanak-kanak. Vertigo berlaku apabila kita hilang keseimbangan. Keseimbangan kita dikawal oleh tiga komponen iaitu:

* Penglihatan (70 peratus) — Untuk keseimbangan, kita akan memfokuskan penglihatan pada satu objek. Ini yang biasanya dilakukan apabila kita ada di laut yang luas terbentang. Untuk mengelak mabuk laut, kita mencari satu objek sebagai titik fokus pandangan.

Anda juga mungkin pernah mendengar rakan atau ahli keluarga yang rabun mengadu pening kepala apabila tidak memakai cermin mata atau kanta sentuh. Ini berlaku kerana mata mereka tidak dapat fokus pada satu-satu objek dengan baik dan semua yang dilihat kelihatan kabur. Lama kelamaan dia berasa pening akibat hilang keseimbangan.


* Sensasi sendi (15 peratus) — Apabila kita menutup mata atau berjalan dalam gelap, kita menggunakan deria sentuh dan sendi sebagai ‘alat’ untuk menseimbangkan badan.

* Telinga dalam (15 peratus) — Walaupun sangat kecil, telinga dalam memainkan fungsi penting untuk memastikan keseimbangan badan. Sebarang halangan, trauma atau jangkitan pada telinga dalam boleh menjejaskan keseimbangan. Telinga dalam membolehkan badan mengesan posisi dan mengekalkan keseimbangan.

“Vertigo tidak sama dengan pening kerana vertigo merujuk kepada pergerakan persekitaran ilusi (bukan benar-benar berlaku) dan biasanya ia hanya seketika. Pening bukan vertigo tetapi apabila seseorang mengalami vertigo, dia boleh berasa pening.

“Pitam juga bukan vertigo tetapi individu yang mengalami vertigo kadangkala boleh pitam. Biasanya apabila vertigo berlaku, seseorang itu berasa sangat tidak selesa, mual dan kadangkala boleh muntah,” katanya.

Banyak perkara boleh menyebabkan vertigo, antaranya:

a) Penglihatan terjejas

b) Masalah telinga

c) Perubahan suhu secara mendadak pada telinga (peningkatan atau penurunan suhu sebanyak empat darjah Celsius boleh menyebabkan vertigo). Ia boleh berlaku jika doktor mahu membersihkan telinga seseorang dan menyemburkan air sejuk pada sebelah telinga. Untuk mengelak pesakit mengalami vertigo, kini doktor menggunakan air pada suhu badan (37° Celsius).

d) Trauma akut, sama ada getaran atau bunyi yang terlalu kuat sehingga menggegarkan telinga. Perkara sama sebenarnya berlaku apabila seseorang mengalami ‘mabuk laut’ atau ‘mabuk pergerakan’ ketika menaiki bot atau kenderaan. Ia biasanya berlaku pada individu yang mempunyai telinga tengah yang sensitif terhadap pergerakan beralun, bergerak dan berhenti secara mendadak.

e) Jangkitan bakteria atau virus yang menyebabkan bengkak pada membran (selaput) telinga dalam. Masalah ini boleh mengakibatkan seseorang hilang keseimbangan dan biasanya jangkitan ini mengambil masa untuk sembuh.

f) Gegendang telinga tercedera atau terkoyak.

g) Kesan sampingan sesetengah jenis ubat.

h) Pengambilan alkohol yang terlalu banyak juga boleh menyebabkan vertigo sementara.

i) Penyakit seperti kanser atau ketumbuhan pada otak juga boleh membuatkan seseorang mengalami vertigo. Secara umumnya kanser dan ketumbuhan otak tidak menyebabkan vertigo, tetapi pesakit boleh hilang keseimbangan jika berlaku pendarahan secara tiba-tiba.

j) Sejarah keluarga. Dianggarkan kira-kira 15 peratus individu yang mengalami vertigo mempunyai sejarah keluarga mendapat gangguan ini.

k) Penyakit Meniere iaitu gangguan pada telinga dalam yang menyebabkan seseorang mengalami beberapa episod vertigo. Penyakit ini boleh disebabkan jangkitan virus, kecederaan atau alahan. Namun dalam kebanyakan kes, puncanya tidak diketahui.

l) Idiopatik iaitu puncanya tidak diketahui. Contohnya ialah vertigo posisi paroksimal benigna (BPPV). BPPV ialah vertigo paling lazim disebabkan perubahan kedudukan (posisi) kepala. Biasanya ia berlaku apabila seseorang baring, bangun, mengubah kedudukan di atas katil atau mendongakkan kepala. Bagaimanapun, vertigo jenis ini tidak berbahaya dan hanya seketika iaitu kurang daripada satu minit.



Gejala

Dr Balachandaran berkata, serangan vertigo pada setiap orang tidak sama. Ada yang sekejap saja dan apa pula yang berlanjutan sehingga beberapa minit atau jam. Gejala dialami mungkin berbeza mengikut punca vertigo. Namun secara umumnya seseorang itu boleh mengalami:

1) Berasa dunia di sekelilingnya seolah-olah berpusing

2) Tidak selesa dan tidak berdaya

3) Pening, mual dan boleh muntah

4) Pitam

5) Berpeluh

6) Sukar atau tidak boleh berjalan dan memandu

7) Bagi individu yang mengalami penyakit Meniere, dia mungkin mendengar bunyi deringan (tinnitus), telinga terasa penuh atau pendengaran terjejas pada sebelah telinga.

Individu ini boleh mengalami satu atau beberapa episod vertigo yang berlarutan dari beberapa minit ke beberapa jam.

8) Individu yang mendapat jangkitan telinga dalam pula berasa sangat mual dan menjadi bertambah teruk jika menggerakkan kepala atau mengalih pandangan.



Apa perlu dilakukan?

Pengetahuan mengenai vertigo sangat penting. Oleh kerana ia membabitkan masalah atau gangguan pada keseimbangan, anda perlu berhenti segera apa yang sedang dilakukan.

Ini sangat penting, terutama jika memandu atau mengendalikan mesin, kerana ia bukan saja boleh membahayakan nyawa anda, bahkan orang lain.

Berhenti dan cepat-cepat berehat. Biasanya serangan vertigo hilang selepas anda berehat. Bagaimanapun, Dr Balachandran mengingatkan supaya anda tidak menyambung pekerjaan sejurus selepas berasa lebih baik kerana ia adalah tindakan berbahaya.

“Dalam kebanyakan kes, vertigo akan hilang dengan berehat tetapi apabila bergerak, anda akan mengalami rasa pening dan berasa tidak stabil. Ini sebabnya jika anda memandu, minta kawan menggantikan tempat anda. Lebih baik jika dapat berehat (berhenti) lebih lama sehingga anda berasa lebih baik untuk meneruskan perjalanan,” katanya.

Jika anda mengalami vertigo, antara perkara penting yang perlu dilakukan ialah mengingati semua perkara ketika kejadian seperti:

1- Apa yang menyebabkan ia terjadi?

2- Apa yang membuatkan anda berasa lebih baik?

3- Berapa lama serangan berlaku?

4- Adakah ia berulang atau hanya sekali saja?

5- Adakah anda juga mendengar deringan pada sebelah telinga, telinga berasa ‘penuh’ atau pendengaran terjejas?

Jika serangan vertigo tidak berhenti, pesakit dinasihatkan supaya segera ke hospital kerana ia akan membuatkan mereka tidak berdaya dan tidak dapat berfungsi dengan baik.

Apabila di hospital, pesakit akan disuruh berehat secukupnya dan berbaring dalam keadaan selesa mengikut keadaan mereka ketika itu.

Jururawat atau doktor tidak seharusnya cuba mengubah posisi pesakit, terutama kepala, kerana ia hanya membuatkan pesakit lebih ‘terseksa’. Pesakit dibiarkan berehat dalam keadaan selesa supaya mereka berasa ‘selamat’. Pada ketika ini pesakit perlu ditemani dan tidak ditinggalkan sendirian kerana ada kemungkinan mereka akan jatuh apabila cuba bangun.

“Hanya selepas itu iaitu apabila pesakit mendapat cukup rehat dan stabil, baru doktor membuat analisis terhadap masalah vertigo mereka. Selain diberi ubat, pesakit juga secara perlahan-lahan digerakkan dengan bantuan pakar fisioterapi. Mereka juga diajar teknik senaman dipanggil rehabilitasi vestibular yang dapat mengurangkan gejala vertigo.

“Antara senaman yang boleh dilakukan ialah dengan duduk tegak dan melihat objek jauh, diikuti objek dekat berulang ulang secara perlahan-lahan. Cara lain ialah melihat objek di sebelah kiri, berpindah ke objek di depan dan ke kanan. Senaman ini boleh membantu pesakit berasa lebih stabil dan mengembalikan keseimbangan mereka,” katanya.

Bila perlu berjumpa doktor?

Apabila anda mengalami vertigo, minta bantuan kawan atau ahli keluarga membawa anda berjumpa doktor. Walaupun dalam kebanyakan kes vertigo akan hilang dalam tempoh singkat, lebih baik anda berjumpa doktor untuk lebih memahami masalah ini dan belajar apa perlu dilakukan jika ia berulang.

Namun anda perlu segera dibawa berjumpa doktor jika:

a- Sakit kepala

b- Objek yang dilihat kelihatan berganda

c- Lemah

d- Sukar bercakap

e- Pergerakan mata yang tidak normal

f- Sukar berjalan atau mengawal tangan dan kaki

Oleh kerana mabuk perjalanan juga boleh menyebabkan vertigo, beberapa perkara boleh dilakukan untuk mengelakkannya:

1- Pilih tempat duduk paling kurang gegaran seperti tempat duduk depan atau tepi tingkap (kereta atau bas), dekat sayap (kapal terbang) atau dek tengah dan atas bagi kapal.

2- Pastikan kepala dan badan tidak banyak bergerak.

3- Duduk tegak, muka pandang ke hadapan dan bersandar.

4- Tumpukan pandangan ke depan pada satu objek yang tidak bergerak.

5- Jangan membaca dalam kenderaan.

6- Dapatkan udara segar dengan membuka tingkap kereta atau bas. Jika di dalam kapal, pergi ke dek atas.

7- Jangan minum minuman beralkohol dan merokok kerana kedua-duanya membuatkan anda berasa lebih loya. Orang lain (dalam kereta contohnya) juga mesti tidak merokok kerana ia turut mempengaruhi individu berkenaan (yang dikategorikan sebagai perokok sekunder) dan asap rokok membuatkan dia loya.

8- Makan sedikit makanan rendah lemak dan berkanji. Elak makanan berbau kuat atau terlalu berperisa (berempah dan pedas).

9- Usah makan jika anda menaiki penerbangan jarak pendek.

10- Bagi individu yang kerap mengalami masalah mabuk laut, ambil ubat sebelum memulakan perjalanan.

Rawatan dan penjagaan

Beberapa ubat digunakan untuk mengatasi serangan vertigo; bergantung kepada punca masalah. Ubat ini untuk memberi ‘khasiat’ kepada telinga dalam dan menstabilkan saraf.

Bagaimanapun, ubat ini perlu diambil untuk satu jangka masa panjang kerana sekali seseorang itu mendapat serangan vertigo, risiko mengalaminya lagi sentiasa ada.

Pada masa sama, individu yang pernah mengalami serangan vertigo perlu mengubah gaya hidup dengan menjaga kesihatan secara keseluruhan, mengawal penyakit (jika menghidap penyakit kronik seperti kencing manis atau tekanan darah tinggi) dan kerap melakukan senaman mengikut keupayaan masing-masing.

Namun paling penting ialah mengelak terbabit dalam senaman atau aktiviti agresif dan lasak.

Malah, individu yang mempunyai pekerjaan berisiko tinggi (seperti pemandu, pengendali mesin di kilang) juga disaran sentiasa berhati-hati dan peka pada perubahan diri sendiri.

a)Gejala
- Berasa dunia di sekelilingnya seolah-olah berpusing

- Tidak selesa dan tidak berdaya

- Pening, mual dan boleh muntah

- Pitam

- Berpeluh

- Sukar atau tidak boleh berjalan dan memandu

b) Bagi individu yang mengalami penyakit Meniere, dia mungkin mendengar bunyi deringan (tinnitus), telinga terasa penuh atau pendengaran terjejas pada sebelah telinga.

c) Individu yang mendapat jangkitan telinga dalam pula berasa sangat mual dan menjadi bertambah teruk jika menggerakkan kepala atau mengalih pandangan.

d)Elak vertigo

- Pilih tempat duduk paling kurang gegaran seperti tempat duduk depan atau tepi tingkap (kereta atau bas), dekat sayap (kapal terbang) atau dek tengah dan atas bagi kapal.

- Pastikan kepala dan badan tidak banyak bergerak.

- Duduk tegak, muka pandang ke hadapan dan bersandar.

- Tumpukan pandangan ke depan pada satu objek yang tidak bergerak.

- Jangan membaca dalam kenderaan.

- Dapatkan udara segar dengan membuka tingkap kereta atau bas. Jika di dalam kapal, pergi ke dek atas.

- Jangan minum minuman beralkohol dan merokok kerana kedua-duanya membuatkan anda berasa lebih loya. Orang lain (dalam kereta contohnya) juga mesti tidak merokok kerana ia turut mempengaruhi individu berkenaan (yang dikategorikan sebagai perokok sekunder) dan asap rokok membuatkan dia loya.

- Makan sedikit makanan rendah lemak dan berkanji. Elak makanan berbau kuat atau terlalu berperisa (berempah dan pedas).

- Usah makan jika anda menaiki penerbangan jarak pendek.

- Bagi individu yang kerap mengalami masalah mabuk laut, ambil ubat sebelum memulakan perjalanan.

Saturday, November 7, 2009

Batal ELV demi rakyat

Oleh NURUL IZZA ROSLY dan ZULKIFLI MANZOR
berita@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Hanya selepas sembilan hari diumumkan, kerajaan semalam akhirnya menarik balik cadangan melaksanakan Dasar Tempoh Jangka Hayat Kenderaan (ELV) yang sepatutnya bermula tahun depan ekoran bantahan ramai.

Dasar itu mewajibkan semua kenderaan berusia 15 tahun dan ke atas menjalani pemeriksaan di Puspakom Sd n. Bhd. sebagai syarat memperbaharui cukai jalan.

Kos pemeriksaan itu yang sebanyak RM50 didakwa membebankan golongan berpendapatan rendah selain kesulitan menghantar kenderaan ke Puspakom bagi penduduk di luar bandar.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, pihaknya menerima banyak maklum balas negatif mengenai pelaksanaan ELV.

"Langkah itu (ELV) jelas tidak popular. Kita prihatin kepada masalah rakyat khususnya penduduk kampung yang ada kereta lama dan sebab itulah kita batalkan,'' ujarnya ketika ditemui selepas merasmikan Malaysian Bussiness-CIMA Enterprise Governance Awards 2009 di sini semalam.





Kereta camni lulus ker Puspakom??

Surat cinta Tijah (baca jgn tak baca)

Tijah budak kampung, tapi bekerja di Kuala Lumpur .

Biasalah bila sudah duduk "town", mula lupa asal usul. Pakaian seksi maut, bercinta pula dgn lelaki mat saleh. Ke hulu ke hilir menayang
boyfriendnya yg bermata biru.

Punyalah eksyen si Tijah, hinggalah suatu hari dia ternampak lelaki Inggeris tadi dgn wanita lain yg lebih cantik dan bergaya daripadanya.
Tijah menangis tiga hari tiga malam. Pada malam ke empat, Tijah mengambil sehelai kertas dan menulis surat untuk memutuskan
perhubungannya dgn lelaki mat saleh tadi yg baru sebulan dikenalinya.

Begini bunyi surat yg ditulis oleh Tijah binti Kulup Kecil, yg berjaya "dicuri" ...

************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* **

Mike....

I WANT TO CUT CONNECTION US.

I have think about this very cook-cook. I know I clap one hand only.
Correctly, I have seen you and she walk-walk together at town with eyes myself. You grab hand she.

You always ask for apology back-back. I don't trust you again! You are really crocodile land.

My friend speak you play wood three. First-first I think my friend lie me. But now I know you correct-correct play wood three.

So, I break connection to pull my body from this love triangle. I know this result I pick is very correct, because you love she very high from
me.

So, I cut this connection to go far from here. I don't want you to play-play with my liver.

I have been crying until no more eye water thinking about you. I don't want banana to fruit two times.

Safe walk..
Tijah

Wednesday, November 4, 2009

Benarkah..Jambatan gantung - projek dari langit..????

Kelakar juga baca posting dari blog Alkerohi ni, betul juga kalau semua tak mengaku mungkin jambatan tu dibuat oleh Ayah Pin agaknya. Biasalah kalau berjaya semua nak mengaku tapi dah jadi kes semua bersembunyi.

Setakat ini tidak ada yang mengaku.

Jabatan Kerja Raya kata mereka tidak dimaklumkan. Jabatan Pelajaran Perak juga berkata mereka tidak tahu menahu tentang pembinaan jambatan gantung itu.

Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan pula enggan mengesahkan samada mereka tahu atau tidak.

Guru Besar Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang pula telah dipanggil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk disoal siasat.

Seorang kontraktor tempatan memberitahu, kos jambatan seperti itu pada hematnya dalam anggaran RM30,000.00 sahaja.

Menteri Pelajaran Muhyiddin Yassin lagilah mengaku tidak tahu.

Kerajaan Perak samada yang sah atau yang tidak sah melahirkan rasa terkejut seolah-olah langsung tidak diberitahu.

Istana Perak lagilah tidak campur tangan dalam hal projek kecil-kecilan seperti itu.

Jabatan Perdana Menteri mengaku hanya maklum selepas kejadian.

Jadi siapalah yang tahu ?

Ada yang memberitahu, derma daripada orang tertentu.

Mereka yang berdekatan dengan perkampungan itu tetapi tinggal nun di hujung sana dengan sinis berkata, "ini projek dari langit agaknya"

Tuesday, November 3, 2009

10 Perkara Membuktikan Lelaki Itu Rumit

1.Jika kamu melayannya dengan baik, dia fikir kamu jatuh cinta kepadanya.
Jika tidak, kamu akan dianggapnya sombong.

2. Jika kamu berpakaian cantik, dia fikir kamu sedang cuba untuk menggodanya.
Jika tidak, dia kata kamu kekampungan.

3. Jika kamu berdebat dengannya, dia kata kamu keras kepala.
Jika kamu berdiam diri, dia kata kamu tak ada IQ tinggi.

4. Jika kamu lebih pintar daripada dia, dia akan jatuh air muka.
Jika dia yang lebih pintar, dia terasa dirinya hebat.

5. Jika kamu tidak cinta padanya, dia akan cuba mendapatkanmu bermati-matian.
Jika kamu mencintainya, dia akan cuba untuk meninggalkanmu.

6. Jika kamu beritahu dia masalahmu, dia kata kamu menyusahkan.
Jika tidak, dia tuduh kamu tidak mempercayainya. .

7. Jika kamu cerewet padanya, dia anggap kamu seperti seorang pengasuh .
Jika dia yang cerewet pada kamu, itu kerana dia mengambil berat.

8. Jika kamu mungkir janji kamu, kamu tidak boleh dipercayai.
Jika dia yang ingkari janjinya, dia melakukannya kerana terpaksa.

9. Jika kamu menyakitinya, kamu sangat kejam.
Jika dia yang menyakitimu, itu kerana kamu terlalu sensitif dan terlalu sukar
untuk dijaga hati.

10. Jika kamu mengirimkan ini pada mereka yg bernama lelaki, mereka pasti bersumpah semua
ini tidak benar..

Monday, November 2, 2009

Abah & Omak cik Comoi....

Berdiri dari kiri .... Momok Siam, yang tengah tu Rossalinda@Cik Anis..kanan sekali tu aku laaa..yang dok kat depan tu abah ngan Omak cik Comoi..
Acara makan..yang pakai songkok tu abang Lanmono,yang nampak belakang aje tu Momok Siam(makan tak tgk org dah..hehehe)..yang dok kat depan tu(peace)Cik comoi...dan cik Occa..Yang pegang pinggan tu..aku deee


Time open house raya itu hari kat umah kakcik cik comoi...bandar enstek,Nilai