Posts

Showing posts from May, 2010

Indahnya Persahabatan

Tiada mutiara sebening cinta..Tiada sutra sehalus kasih sayang..Tiada embun sesuci ketulusan hati..Dan tiada hubungan seindah persahabatan..Sahabat bukanMATEMATIKA yang dapat dihitung nilainya..EKONOMI yang mengharapkan materi..PPKN yang dituntut oleh undang-undang..TetapiSahabat adalah SEJARAH yang dapat dikenang sepanjang masa..

Sumber :www.AsianBrain.com

SBDJ - Siri 4 - Kereta Datuk Tersadai Di Tepi Jalan

Image
Sudah seminggu Hari Raya berlalu, tapi rumah datuk tetap sibuk dengan anak cucu yang datang berhari raya ke rumahnya, pada malam 27 likur yang lalu, datuk turut sama memasang lampu di haalman rumah dengan anak cucu. Datuk membelikan mereka untuk anak cucu. Datuk membelikan mercun untuk anak cucunya. Sesungguhnya, datuk amat menyayangi semua anak cucunya memang menjadi kebiasaan dalam hidup datuk, pada Hari Raya pertama ia akan mungumpulkan anak cucunya di anjung rumah, makan lemang dan rendang bersama anak cucu, kemudian akan mengepalai anak cucunya pergi ke masjid untuk sembahyang Hari Raya.Lepas itu, datuk akan mengajak semua anak cucunya pergi ke tanah kubur menziarahi kubur nenek moyang yang sudah pergi, datuk pun menunjukkan kubur datuk nenek pada anak cucu sambil menyebut keistimewaan datuk nenek masa ada hayatnya dulu. Dalam suasana yang sibuk itu, tiba-tiba datuk menghilangkan diri. Tidak ada siapa yang tahu ke mana datuk pergi. Bila salah seorang cucu mengesyurkan supaya kehi…

Epilog Seorang Teman

Aku bersyukur menjadi temanmu
Banyak yang telah ku pelajari erti kehidupan
Ukhwah yang sekian lama terjalin
Semurni embun pagi
Perjalanan kita masih jauh
Rentasi segala ranjau serta onak berduri
Hanya ketabahan dan keimanan di hati
Mengatasi segalanya
Ku cuba memahami dirimu
Agar persahabatan kekal utuh bersatu
Ku sedar betapa cekalnya hatimu
Menghadapi ujian Allah yang satu
Akal budi sinar peribadi
Madah indahmu tidak akan daku lupakan
Kau sering mengingati diri ini
Tiada kemanisan hidup tanpa keimanan
Ya Allah oh tuhan kami
Seiringkanlah pejalanan ini
Mengharungi hidup penuh pancaroba
Mencari kasih Mu
Berkatilah persahabatan kami ini buat selamanya
Oh temanku
Sumber :http://hdkama.multiply.com

Apa perlu buat kalau perempuan / awek merajuk ?

Image
Awek korang merajuk? Si dia merajuk? Selalu menghadapi masalah camne nak hadapinya? Haaa…korang xyah susah2 dah. Kali ni ak akn bagi tips baik punye. Korang tak perlu dah susah2 pikiaq sebab kali ni aku dah list down. Korang bace, praktik n jgn lupe plak bookmark untuk rujukan masa akan datang. Dijamin tiada lagi masalah merajuk2 lepas ni! (mungkinla kot..hahaha)

Baca ajelaaa…..

1. Tak Yah LayanDiorang ni mengade sket. Saje je nk perhatian lebih. Padahal takde pape pon. Wahahaha.Jadi klau diorang merajuk buat xtau je. Diorang nanges2 ke korang buat donno je. Haaa..bgus kn tips aku ni kan kan kan.Diorang guling2 tarik kaki korang ke ape ke buat donno je. Die pegang kaki korang pon korang rilek je seret diorang merata-rata. Kalau orang tgk pelik ke ape ke cakap je die tu hiasan kaki yang terbaru. Tgh jadi trend sekarang ni. Haaa…memang mantap punye tips kan kan kan.2. Beli Cokelat…Makan Depan Dia.Perempuan dengan cokelat mmg tak dapat dipisahkan. Jadi kalau si dia merajuk korang cepat2 pe…

Mengapa wanita suka merajuk? Lelaki...

Image
Wanita suka melihat sesuatu perkara remeh bagi lelaki itu sebagai perkara besar, contohnya soal pilih gerai makan. Wanita cerewet mengenai pemilihan gerai makan sehingga suka tarik muka jika gerai itu tidak berkenan di hati sedangkan lelaki anggap soal makan di mana saja boleh.Wanita sensitif tidak tentu pasal kerana inginkan perhatian sedangkan lelaki banyak perkara penting yang mereka hendak fikir.Wanita suka sangat diberikan perhatian dan manja tidak bertempat dan sikap ini menyebabkan mereka sentiasa syok sendiri dan suka dipuji, jika tidak dipuji mereka akan merajuk.Wanita terlalu perasan dan mudah menjeruk perasaan kerana sering mengharapkan lelaki memahami mereka sedangkan mereka tidak mahu memahami lelaki.Lelaki tidak suka menunjukkan perasaan mereka melalui kata-kata, tetapi hanya memerhati dan bersikap tanggungjawab pada wanita. Wanita kena menerima hakikat itu.Suka membeli-belah terlalu lama hingga membosankan lelaki, ini sebabnya lelaki malas dan tidak beri perhatian pada …

Saya nak pergi kangkang... kamu nak ikut?

Image
“Saya nak pergi kangkang . Kamu nak ikut?”

Ini mungkin ayat yang sangat pelik dan luar biasa yang keluar dari mulut seorang gadis ayu, sopan dan bertudung litup apabila mengeluarkan perkataan yang mungkin agak kurang enak didengar dek telinga. Dan mungkin ayat ini yang akan terkeluar dari mulut ku;

“Hah? kamu nak pergi apa????”

Dengan slumber pula dia menjawab,

“Itu… Nak pergikangkangkat tepi jalan sana tu haaaa~” sambil menuding jari ke arah bangunan ditepi jalan yang berhampiran.

Ya Allah! Apa sudah jadi? Betul lah sekarang ini dunia memang sudah hampir kiamat! Apa sudah hilang akal kah gadis ayu dihadapanku ini hingga boleh berkata seperti itu? Sudah sakit mental kah gadis ini? Dengan serta-mertanya aku menepuk kepala yang tidak dihinggapi nyamuk, lalu berkata…

“Astarghfirullah’alazim! Apa yang kamu nak buat nih? Sejak bila kamu terpesong? Aper dah tak tahu malukah kamu? Ya Allah… kesianlah dekat mak ayah kamu tu… dari kecil mereka ajar kamu jadi anak yang sopan. Dah besar panjang m…

Tip Menghargai Pasangan

Image
Tips ini adalah untuk pasangan yang sah dinikahkan, bagi yang belum tu, boleh jugak baca...


1. Anggap pasangan seperti diri sendiri

Menganggap pasangan sebagai diri sendiri yang harus dihargai, dibelai, dihormati, disayangi dan dikasihi. Semua orang suka dibelai dan dikasihi apatah lagi pasangan suami dan isteri. Mengapa selepas berkahwin cinta tidak sehangat sewaktu bercinta. Inilah yang sering diabaikan oleh banyak pasangan. Pasangan anda adalah cerminan diri anda sendiri. Kemana pun anda pergi potret wajahnya perlu anda bawa bersama. Jika ini diamalkan selalu, rumahtangga akan menjadi bahagia.

2. Isteri bukan pembantu rumah

Banyak suami menganggap bahawa kerja-kerja rumah adalah tanggungjawab isteri seratus peratus. Walhal dalam Islam sendiri tidak ada hukum yang mengatakan bahawa isteri wajib melakukan kerja-kerja rumah. Cuma, ajaran Islam mengatakan bahawa wanita berkahwin yang taat dengan suami dan Tuhan, menjaga harta dan maruah suami dengan sebaik akan dijamin masuk syurga. I…

Puisi Buat IBU

Ibu

Aku lahir tanpa apa-apa,
Engkaulah yang mengajariku segalanya,
Membesarkanku dengan segala upaya,
Berharap aku kan jadi orang yang berguna..

Ketika aku menangis dalam takut,
Engkaulah yang menenangkanku..
Dan ketika aku jatuh sakit,
Engkaulah yang selalu berada di sampingku..

Engkau menegurku ketika aku salah,
Engkau mengingatkanku ketika aku lupa,
Engkau menghiburku ketika aku sedih,
Engkaulah yang menyembuhkanku ketika aku terluka..

Kini aku telah dewasa,
Berusaha mengejar dan meraih cita-cita,
Berharap kan menjadi orang yang berguna,
Demi mewujudkan harapan dan impian keluarga..

Terima kasih ibu,
Engkaulah segalanya bagiku,
Tanpamu kini aku bukanlah apa-apa,
Kasihmu padaku tak kan terbalas sepanjang masa...


oleh : gamer_boyzzz on Mon 01 Dec 2008, 12:33 am

Doa minta jodoh...

Ya Tuhan, kalau dia memang jodohku,
dekatkanlah... Tapi kalau bukan jodohku,
Jodohkanlah.... Jika dia tidak berjodoh denganku,
Maka jadikanlah kami jodoh... Kalau dia bukan jodohku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain, selain aku... Kalau dia tidak dapat dijodohkan denganku,
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain,
Biarkan dia tidak berjodoh sama seperti diriku... Dan saat dia telah tidak memiliki jodoh,
Jodohkanlah kami kembali... Kalau dia jodoh orang lain,
Putuskanlah! Jodohkanlah dengan ku....
Jika dia tetap menjadi jodoh orang lain,
Biar orang itu ketemu jodoh dengan yang lain dan
Kemudian Jodohkan kembali dia dengan ku ...

Ayat2 masa baru dan dah lama kahwin...

Sebelum Tido:6 minggu: Selamat tido Sayaaang, mimpi indah2 ya, mmmuahhhhh.
6 bulan: Tolong matikan lampu tu, silau aah.
6 tahun: Sana sikit lah... Tido kalau tak mengepit tak bole ker ???!

Pakai Toilet:6 minggu: Tak apa, U masuk ler dulu, I tak kisaaahhhh
6 bulan: Masih lama lagi ke nih ?
6 tahun: Gang! gang! gang! (suara pintu digegar), kalau nak bertapa lama2 pilah gunung ledang sana !!!

Balas SMS:6 minggu: Iye Sayang, jap lagi I sampai rumah. Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang..
6 bulan: Trafik jam aah
6 tahun: K..

Dating process:6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun: Iyalah !! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dengan U ???

Pulang Kerje:6 minggu: Sayaaang, I dah balik nih...
6 bulan : I'm BACK !!
6 tahun: Masak apa hari ini ??

Hadiah (ulang tahun):6 minggu: Sayang, I harap U suka cincin yang I beli untuk U ni
6 bulan: I beli lukisan, nampak sesuai dengan suasana ruang tengah
6 tahun: Nih duit, U beli sendirilah apa yg U nak..

Telefon:6 …

CIRI SAHABAT

al Qamah memberi panduan tentang "sahabat" : jika engkau meminta sesuatu bantuan dia kan mengusaha bantuan itu sedaya upayajika dia mendpat sesuatu kebajikann darimu, dia akan menghargainyajika engkau membuat bakti kepadanya nescaya dia kan melindungimujika engkau berdua berselisih faham...dia akan mengalah untuk menjaga ikatan persahabatan itu