Kisah Milah ..


waktu skrg 8.20pagi.
bro.
semua org dah bangun tika ini,jika mlm td ada tgjwb yg terlaksana,maka telaga lama itu lah yg menjadi saksi yg sgt setia.nampak jer
telaga tu gitu bro,disebaliknya ia menyimpan seribu satu mcm khazanah tgjwb yg teralamari dialbum nya.

milah?
yer,dia sudah bgun.dan mandi disitu seawal dr 7 pg ni.masa tu aku duk bawah umah aku,beri breakfast sikit pd ibu ayam yg baru
melahirkan 8ekor anaknya.3mingu dia ram telor dia tu didlm tayar keta kakak aku yg dah botak tu.dari bwh rumah yg berselerakan dgn
plastik,rim basikal lama,alat betenun kain dan segala macam lagi la bro,aku lihat laki nya meminpin tgn milah ketelaga itu.,

sunguh romantis dia mandikan milah nya dipagi yg indah ini.byk kali juga air yg diceduk dr perigi yg payau tu..sejuk milah pagi ni.

spt biasa,dihari hari yg sebelum nya.milah dan laki dia tu sudah pasti melemparkan sebuah senyuman yg begitu manis bt aku,apabila aku
dilihat nya berada dibwh rumah ini...hee biasalah lah bro,hya itu yg manpu mrka bdua sedekahkan kat aku.

aku seronok tgk depa bdua tu syum dgn gigi nya yg rapi dan bersih tu.milah kata dia selalu goyoh dgn arang kat dapur tu.hasil bakaran kayu
duku.tu gg dia jd putih bak mutiara tu.

skrg milah dah naik kerumahnya.7 anak tga tu dipijak slow slow sambil jejari tangannya memaut kemas pd galah tga tu.

laki dia yg ramah tu,hadirkan diri nya dibwh rumah ku,dia nak tgk anak ayam aku yg baru menetas.disamping bebual dgn nya ngan mesra.aku
terpandang batang hidung nya yg begitu berkilat di pagi yg indah ini bro.,
spt bru dikiwi layaknya.,.paham lah aku,bhwa mrka bertangungjwab mlm tadi.hee

sejurusnya,azman minta diri untuk naik kerumahnya.dan,..tika ini tinggal lah telaga itu menjadi sepi kembali..

gelak ketawa milah dan laki dia sudah tiada kedengaran lagi...aku pun mengatur gerak menuju ke bangsal lembu.


Penulis Asal : Kisah Milah

Comments

Popular posts from this blog

MAKHLUK DAN RASAKSA MITOS

M.Zain Labu Labi