Milah............


kdgkala aku begitu sukar melelap kan mata,byk kenangan bermain2 apabila mata ini hendak dipejam.byk ingatan dtg melanda.

bila aku bgun pagi ni,aku mengambil masa utk temenung jap,sekadar hanya menghafal apa itu erti kenangan,knp dia dtg
disaat mata mula mengantuk,pdhal ianya bukan lah spt mimpi.

sementara itu,ditelaga ini masih lg sunyi.sudah 3hari begini.tiada sesiapa yg bertandang kemari utk menyucikan diri...

spt malam td jua,aku teringatkan similah tu dizaman aku budak budak itu...terutamanya bila aku hendak di khatankan.betapa
ia menerbitkan gigi putihnya yg tersusun rapi itu utk mengilaikan aku..

dgn xsemena mena nya membuatkan aku tersenyum.bila aku buka mata,byg ingatan tu pun hilang dibawa derasnya hujan dlm kepekatan malam.

jap bro.,
arr,laki milah dah turun dh ketelaga itu.longlai lngkah menelusuri denai ketelaga lama yg usang itu.tanpa ditemani si milah.

kain tuala yg tergalas dibahu,pelan pelan dia letak kan diatas bibir telaga itu,dia mencapai timba,lalu menjatuh kan laju kepermukaan air.
kuat bunyinya..

ok lah tu,dia tgh mandi.sudah 3hari dia xmandi seawal begini .dek kesejukan.hujan.

aku juga teringatkan masa aku sama sama rebus butir nangka nan milah masa aku budak budak dulu.milah sul sgt makan butir nangka tu..
mungkin milah masih ingat lg kot,aku lum bekesempatan lg nak tya dia.sbb akir akir ni dia byk memikir soal dia nak beranak ajer.aku layan jer.
xnak alih perhatian ketajuk lain.

diluar sana ,laki dia dah siap mandi,aku bilang tadi hanya cuma 3 timba ajer air dari telaga itu dicurah kebadan nya.dan aku juga perhati dr
lamboi rumah ku ini.dia mandi xbersabun jua.lupa agak nya.

dan...beliau pun beransur ansur meninggal kan telaga itu....



Penulis Asal : Kisah Milah

Comments

Popular posts from this blog

MAKHLUK DAN RASAKSA MITOS

10 cara pilih seluar dalam sesuai