Posts

Showing posts from December, 2012

Kisah Milah ..

waktu skrg 8.20pagi.
bro.
semua org dah bangun tika ini,jika mlm td ada tgjwb yg terlaksana,maka telaga lama itu lah yg menjadi saksi yg sgt setia.nampak jer
telaga tu gitu bro,disebaliknya ia menyimpan seribu satu mcm khazanah tgjwb yg teralamari dialbum nya.

milah?
yer,dia sudah bgun.dan mandi disitu seawal dr 7 pg ni.masa tu aku duk bawah umah aku,beri breakfast sikit pd ibu ayam yg baru
melahirkan 8ekor anaknya.3mingu dia ram telor dia tu didlm tayar keta kakak aku yg dah botak tu.dari bwh rumah yg berselerakan dgn
plastik,rim basikal lama,alat betenun kain dan segala macam lagi la bro,aku lihat laki nya meminpin tgn milah ketelaga itu.,

sunguh romantis dia mandikan milah nya dipagi yg indah ini.byk kali juga air yg diceduk dr perigi yg payau tu..sejuk milah pagi ni.

spt biasa,dihari hari yg sebelum nya.milah dan laki dia tu sudah pasti melemparkan sebuah senyuman yg begitu manis bt aku,apabila aku
dilihat nya berada dibwh rumah ini...hee biasalah lah bro,hya itu yg manpu mrka bd…

Milah............

kdgkala aku begitu sukar melelap kan mata,byk kenangan bermain2 apabila mata ini hendak dipejam.byk ingatan dtg melanda.

bila aku bgun pagi ni,aku mengambil masa utk temenung jap,sekadar hanya menghafal apa itu erti kenangan,knp dia dtg
disaat mata mula mengantuk,pdhal ianya bukan lah spt mimpi.

sementara itu,ditelaga ini masih lg sunyi.sudah 3hari begini.tiada sesiapa yg bertandang kemari utk menyucikan diri...

spt malam td jua,aku teringatkan similah tu dizaman aku budak budak itu...terutamanya bila aku hendak di khatankan.betapa
ia menerbitkan gigi putihnya yg tersusun rapi itu utk mengilaikan aku..

dgn xsemena mena nya membuatkan aku tersenyum.bila aku buka mata,byg ingatan tu pun hilang dibawa derasnya hujan dlm kepekatan malam.

jap bro.,
arr,laki milah dah turun dh ketelaga itu.longlai lngkah menelusuri denai ketelaga lama yg usang itu.tanpa ditemani si milah.

kain tuala yg tergalas dibahu,pelan pelan dia letak kan diatas bibir telaga itu,dia mencapai timba,lalu menjatuh kan la…

Kisah Milah.....

pagi ni masih sunyi..
kelihatan nya dapur umah milah masih gelap,tiada lag1 tanda-tanda menunjukkan depa sudah bangun.

mybe depa diulit mimpi indah..begitu.
almaklumlaa hujan yg xhenti dari mlm td tu sdikit sebanyak melenakan peraduan depa.

ayam pun x berkokok lg.

mybe juga depa berdua main tenet semalam,krna azman baru saja beli phne canggih 2hd kelmarin.
jenis samsung.dgr dari cerita nya,azman byr rm500 kat mber dia,member dia jual sbb nak guna duit.
nak beli kain bju anak2.nak bt sekolah....begitu.

selepas je aku makang nasik belaukkan ikan singang nan budu semalam,aku pun g umah milah,jam 9.

tujuan ku hya satu,iaitu nak aktif kan internet phne azman yg cangih tu,ada video call lg,dgn paparan ice cream jely n
kamera belakang 8mp ditemani flash 2.2v.

depa berdua blum reti nak guna,sb phne tu bkn phne biasa yg ada punat tu.yg ni semua nya pakai sentoh je bro,,

kat kg aku ni,kiranya aku jer la tau bab tenet ni bro ni.milah xtau,laki pun masih gagap lagi nak picit ape.,.
kalu picit ka…