Monday, March 3, 2014

KENALI SEJARAH SULTAN NEGERI SARAWAK



 

KENALI SEJARAH SULTAN AHLUL BAIT 
PERTAMA & TERAKHIR NEGERI SARAWAK

Tahukah Anda Suatu Ketika Dahulu Sarawak Juga Mempunyai Sultan. Bagaimana Perkara Ini Berlaku ? Lebih Kurang 200 Tahun Sebelum Brooke Menjadi Rajah Putih Dari Sarawak, Sarawak Berada Di Bawah Jajahan Kesultanan Brunei. Tidak Banyak Yang Diketahui Bagaimana Sarawak Diperintah Oleh Kesultanan Brunei Tetapi Berkemungkinan Adalah Dibawah Perluasaan Jajahan. Sultan Yang Dimaksudkan Bernama Sultan Tengah.

Ketika Sultan Muhammad Hassan, Sultan Brunei Kesembilan Yang Memerintah Dari Tahun 1582-1598 Meninggal Dunia, Takhta Itu Diwarisi Oleh Putera Sulungnya, Sultan Abdul Jalilul Akbar. Sultan Abdul Jalilul Akbar Mempunyai Adik Bernama Pengiran Muda Tengah Ibrahim Ali Omar Shah Atau Yang Lebih Dikenali Sebagai Raja Tengah.
===============





Menurut Cerita Lisan, Sultan Tengah Atau Pengiran Muda Tengah Ingin Menjadi Sultan Brunei Juga. Dia Menegaskan Bahawa Abangnya Lahir Ketika Ayahnya Belum Dilantik Menjadi Putera Mahkota Sedangkan Sultan Tengah Lahir Ketika Sultan Muhammad Hassan (Ayahnya) Dilantik Sebagai Putera Mahkota. Sultan Tengah Atau Pengiran Muda Tengah Berpendapat Beliaulah Yang Lebih Sesuai Untuk Menjadi Sultan.

Sultan Abdul Jalilul Akbar Adalah Orang Bijak. Dia Mengerti Maksud Adiknya Dan Cuba Memenuhi Keinginan Saudaranya. Salah Satu Jalan Keluar Untuk Sultan Abdul Jalilul Akbar Adalah Melantik Pengiran Muda Tengah Sebagai Sultan Di Tempat Lain. Pengiran Muda Tengah Kemudiannya Dilantik Sebagai Sultan Sarawak, Memandangkan Sarawak Adalah Di Bawah Pemerintahan Brunei.

===============

Menurut Salasilah Raja-Raja Brunei, Pengiran Muda Tengah Menerima Pelantikan Tersebut Dan Membuat Persiapan Untuk Pergi Ke Sarawak. Pemergian Beliau Ke Sarawak Ditemani Lebih Daripada 1,000 Askar Dari Suku Sakai, Kedayan Dan Bunut. Mereka Adalah Penduduk Asal Kepulauan Tersebut. Beberapa Orang Pembesar Istana Juga Pergi Bersama-Sama Dengan Dia Untuk Membantunya Menbentuk Negara Baru. Kebanyakan Dari Mereka Adalah Nenek Moyang Kepada Masyarakat Melayu Hari Ini Di Sarawak.

Sultan Tengah Di Sarawak, Sultan Baru Dan Pengikutnya Membina Sebuah Istana Dan Benteng Untuk Mengelilingi Istana.Sultan Tengah Mula Melantik Pembesar Dan Menyusun Pentadbirannya. Di Antara Mereka Adalah Patinggi Datu Seri Setia, Datu Shahbandar Indera Wangsa, Datu Amar Setia Diraja Dan Datuk Temenggong Laila Wangsa. Setelah Semuanya Selesai, Sultan Tengah Menggunakan Gelaran Sultan Ibrahim Ali Omar Shah, Sultan Pertama Dari Sarawak.

===============


Menurut Sejarah Sambas,Sultan Tengah Juga Dikenali Sebagai Sultan Abdul Jalil. Sekitar 1599, Sultan Tengah Melawat Pahang Yang Kemudian Sebahagian Daripada Kerajaan Johor Untuk Melawat Ibu Saudaranya Raja Bondan Yang Telah Berkahwin Sultan Abdul Ghafur Muhyiddin Shah Ibnu Sultan Abdul Kadir Alauddin Shah. Sultan Tengah Semasa Di Johor, Sultan Tengah Diminta Untuk Menari, Dalam Tarian Tersebut, Saputangan Rakan Tariannya Hampir Memukul Wajah Sultan Tengah.

Beliau Menjadi Begitu Marah Sehingga Beliau Menampar Pasangannya. Ini Menyebabkan Sultan Johor Menjadi Begitu Marah Dan Sultan Tengah Disarankan Untuk Meninggalkan Johor Secepat Mungkin. Menurut Versi Sejarah Sambas Pula, Sultan Tengah Terpaksa Meninggalkan Johor Kerana Beliau Menolak Tawaran Raja Bondan Untuk Menikahi Puteri Sultan Johor Yang Dikenali Sebagai Cik Zohra. Semasa Dalam Pelayaran Kembali Ke Sarawak, Kapal Sultan Tengah Dilanda Ribut Yang Menyebabkan Kapalnya Kehilangan Kemudi Utamanya.

===============

Kapalnya Terkandas Di Sukadana, Kalimantan. Kalimantan Hari Ini Di Indonesia. Sukadana Di Bawah Pemerintahan Pengurangan Giri Mustika Sebelum Memeluk Islam Dan Mengunakan Gelaran Sultan Muhammad Saifuddin Setelah Memeluk Islam Yang Dibantu Oleh Syeikh Syamsuddin Dari Mekah. Sultan Tengah Juga Belajar Di Bawah Syeikh Syamsuddin Selama Tinggal Di Sana. Di Sukadana, Sultan Tengah Berkahwin Dengan Seorang Puteri Bernama Puteri Surya Kesuma, Adik Sultan Muhammad Saifuddin. Sultan Tengah Tetap Tinggal Di Sukadana Dan Meminta Untuk Kebenaran Untuk Membantu Menyebarkan Islam Sekitar Kawasan.

Kebenaran Diberikan Hanya Di Sekitar Sungai Sambas. Dalam Tahun 1600, Sultan Tengah Meninggalkan Sukadana Melalui Sungai Sambas Dengan 40 Perahu Yang Dilengkapi Dengan Senjata. Di Sungai Sambas, Mereka Mendarat Di Kuala Bangun Dan Kemudian Puteri Surya Kesuma Melahirkan Seorang Putera Bernama Radin Sulaiman. Dua Putera Lain Juga Lahir Kemudian Di Sana. Putera Kedua Dikenali Sebagai Pengiran Badaruddin Yang Kemudian Menjadi Pengiran Bendahara Seri Maharaja Dan Seorang Putera Ketiga, Pengiran Abdul Wahab Yang Kemudian Menjadi Pengiran Temenggong Jaya Kesuma.

===============

Sultan Tengah Akhirnya Tiba Di Kota Lama. Di Sana, Baginda Disambut Oleh Ratu Kota Lama, Ratu Sepudak Yang Menyambutnya Dengan Penuh Istiadat Dan Protokol Kerajaan. Sultan Tengah Mendapati Bahawa Ratu Sepudak Membolehkannya Untuk Menyebarkan Islam Di Sekitar Daerah Meskipun Ia Bukanlah Seorang Muslim. Kemudian Selama Tinggal Kota Lama, Putera Tertua Sultan Tengah, Radin Sulaiman Berkahwin Dengan Puteri Ratu Sepudak, Mas Ayu Puteri Bongsu. Pasangan Itu Mempunyai Seorang Putera Bernama Radin Bima Yang Kemudian Menjadi Sultan Muhammad Tajuddin.

Ketika Ratu Sepudak Meninggal Dunia, Beliau Digantikan Oleh Pengiran Prabu Kenchana Yang Dilantik Radin Sulaiman Sebagai Salah Satu Wazir-Nya. Cerita Juga Mengatakan Bahawa Ratu Sepudak Ingin Takhtanya Diberikan Kepada Sultan Tengah Kerana Beliau Berpengalaman Mentadbir Negara Tapi Hal Ini Ditentang Oleh Keluarga Kerabat Diraja.

===============

Sekitar 1630, Sultan Tengah Pergi Ke Matan. Di Matan, Beliau Berkahwin Dengan Salah Satu Puteri Matan Yang Kemudian Melahirkan Pengiran Mangku Negara. Pengiran Mangku Negara Akhirnya Menjadi Sultan Matan. Setelah Tinggal Beberapa Tahun Di Matan, Sultan Tengah Kembali Ke Sarawak. Dalam Perjalanan Kembali Ke Sarawak, Beliau Berhenti Di Suatu Tempat Yang Disebut Batu Buaya Di Santubong. Di Sanalah Dia Dibunuh Oleh Salah Seorang Pengikutnya.

Ketika Berita Kematiannya Sampai Ke Sarawak, Datu Petinggi, Shahbandar Datu, Datu Amar Dan Datu Temenggong Datang Ke Santubong Untuk Menyelesaikan Upacara Pengebumian Sesuai Dengan Tradisi Kerajaan Brunei. Dikatakan Bahawa Dia Meninggal Pada Tahun 1641 Sekitar 10 Tahun Selepas Radin Sulaiman Menjadi Sultan Muhammad Saifuddin I Di Sambas. Sultan Muhammad Saifuddin I Digantikan Oleh Sultan Muhammad Tajuddini, Kemudian Diikuti Dengan Silasilah Panjang Kesultanan Sambas Sehingga Zaman Moden.

Sultan Tengah Dikuburkan Di Kampung Batu Buaya Santubong Hari Ini. Batu Nisan Menandakan Kubur Itu Sesuai Untuk Seorang Sultan. Dengan Kematian Sultan Tengah, Maka Berakhirlah Kesultanan Sarawak Yang Terdiri Daripada Hanya Satu Sultan. Namun Gelaran Yang Diberikan Kepada Golongan Atasan Di Sarawak Masih Digunakan Sampai Hari Ini. Jika Ditanya Pada Warga Sarawak Hari Ini Pasti Ada Yang Tidak Tahu Tentang Sultan Sarawak Yang Bernama Sultan Tengah.


Sumber : Dagang Piatu

No comments: