Tuesday, April 7, 2015

ADRUJA WIJAYAMALA SINGA - PUTERI WIRAWATI MELAYU YANG DILUPAKAN - Bhgn 11(Akhir)



MANGKATNYA RAJA PEREMPUAN KISARAN PAYUNG 

Selepas 10 tahun memerintah, Adruja Wijayamala Singa mangkat pada tahun 1345. Meskipun makam raja perempuan tersebut tidak pernah ditemui hingga ke hari ini, namun baginda dipercayai telah dimakamkan di sekitar Jajahan Kuala Krai di Kelantan. 




Adruja merupakan seorang ratu dara (the virgin queen) kerana baginda tidak pernah berkahwin seumur hidupnya. Ini sekaligus bermakna baginda tidak mempunyai waris keturunan. Oleh sebab itulah, Raja Bharubhasa iaitu saudara kandung Adruja yang juga merupakan Raja Langkasuka telah bertindak mengambil alih negeri tersebut.

Sebagai pemerintah yang baharu, Raja Bharubhasa mula menggunakan gelaran Sultan Mahmud Syah. Kemudian, baginda telah menyerahkan takhta kerajaan Langkasuka kepada saudara kandungnya yang bernama Raja Singhadiraja atau Raja Sulaiman.

Kesultanan Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga atau Kesultanan Kisaran Payung terus diperintah oleh keturunan Raja Bharubhasa (Sultan Mahmud Syah) selama beberapa generasi.

Carta salasilah pemerintah Kesultanan Serendah
(Seri Indah) Sekebun Bunga atau Kesultanan Kisaran Payung.


WARISAN


PASUKAN KHAS SERI WIJAYAMALA

Adruja Wijayamala Singa atau Cik Siti Wan Kembang I
dikelilingi oleh pasukan khas Seri Wijayamala di balairung seri istana.

Adruja Wijayamala Singa dipercayai merupakan satu-satunya puteri dan raja perempuan di Kepulauan Melayu atau Nusantara yang memiliki pasukan tentera khas wanita. Pasukan khas tersebut diberi nama Seri Wijayamala dan diketuai oleh Adruja sendiri.

Pasukan khas Seri Wijayamala dianggotai 41 orang wanita yang terdiri daripada golongan hamba abdi, budak suruhan dan janda muda yang kematian suami di medan perang. Mereka mahir dalam ilmu ketenteraan, pandai bermain senjata dan menunggang kuda.


KESULTANAN SERENDAH (SERI INDAH) SEKEBUN BUNGA
ATAU KESULTANAN KISARAN PAYUNG

Kesultanan Kelantan Darul Naim yang didirikan oleh Long Yunus
telah menyatukan wilayah dua buah kesultanan terdahulu.

Adruja Wijayamala Singa (atau Cik Siti Wan Kembang I) merupakan pengasas Kesultanan Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga (atau juga dikenali sebagai Kesultanan Kisaran Payung). Kesultanan ini berpusat di Kuala Krai (kini Jajahan Kuala Krai di Kelantan).

Ketika zaman pemerintahan Wan Kembang (atau Cik Siti Wan Kembang II), nama kesultanan tersebut telah ditukar kepada Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga Cerang Tegayung. Pada tahun 1766, kesultanan tersebut lenyap setelah Long Yunus mendirikan Kesultanan Kelantan Darul Naim. 


ASAL-USUL NAMA KELANTAN

Adruja menggunakan kelewang panjang miliknya yang dinamakan
Kilatan untuk memenggal kepala Rama Khamhaeng, Raja Siam Sukhothai

Terdapat banyak teori yang telah dikemukakan mengenai sejarah asal-usul nama negeri Kelantan. Salah satu teori terbaru menyebut - negeri Kelantan dipercayai mendapat namanya dari nama kelewang panjang milik Adruja Wijayamala Singa (Cik Siti Wan Kembang I) - Raja Perempuan Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga. Nama kelewang panjang tersebut ialah Kilatan.


GELARAN
‘CIK SITI WAN KEMBANG’

Adruja Wijayamala Singa atau Cik Siti Wan Kembang I (kiri)
dan Wan Kembang atau Cik Siti Wan Kembang II.

Adruja Wijayamala Singa merupakan tokoh pertama yang menggunakan gelaran ‘Cik Siti Wan Kembang’. Menurut sejarah, penduduk Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga telah memberikan gelaran tersebut kepada Adruja sejurus selepas baginda ditabalkan sebagai Raja Perempuan Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga.

Gelaran tersebut telah digunakan semula oleh Wan Kembang (1610-1667) - salah seorang keturunan Raja Bharubhasa (atau Sultan Mahmud Syah), iaitu saudara kandung Adruja. Tokoh yang bernama Wan Kembang ini telah dikenalpasti sebagai ‘Cik Siti Wan Kembang II' oleh golongan sarjana dan sejarawan.




SUMBER ASAL

No comments: