Saturday, January 27, 2018

MISTERI PERJANJIAN BUAYA (BUJANG SENANG) DENGAN KAUM DAYAK


Perjanjian Buaya (Bujang Senang) Dengan Kaum Dayak . Operasi Memburu Bujang Sebelak! RH Nanga Sungai Anak, Embol Asum bertekad membalas Dendam.

Buaya Atau dipanggil Bujang Senang mahupun Pelbagai gelaran diberi sudah mampu mengerunkan mangsanya. Seperti kisah oral Yang disampaikan Oleh Orang Iban iaitu Buaya INI ADALAH bersifat pendendam. Menurut SESETENGAH oral tersebut, bahawasanya Bujang Senang (Buaya Sarawak) ini kepada Adalah Manusia Yang disumpah kerana Telah Pendapat melakukan Sesuatu Kesalahan Yang Amat Besar.


“Buaya Yang terpanjang tersohor di Sarawak ini kepada Buaya Hitam Putih Yang diberi Nama Bujang Senang. Bujang Senang Menjadi mashur apabila sekumpulan buaya Jenis ini kepada mengamuk dan membaham Manusia di Sekitar Sungai Batang Lupar, Sri Aman, komen pada awal Tahun 1990-an.”


Maka Keturunan Bujang Senang Telah Membuat “perjanjian” dengan Masyarakat Dayak khasnya Dayak Iban Bahawa Barang Siapa yang “membunuh” ‘keturunan Acha Maka Acha Juga Akan membalas DENGAN “kematian”. “Perjanjian” ITU Telah dipersetujui Oleh Ketua Masyarakat Dayak Iban DENGAN Ketua Keturunan Bujang Senang . ”

Keturunan Bujang Senang Akan Tetap Memburu “dendamnya” walaupun Hingga Ke Generasi Yang Lain sehingganya Terbalas dendamnya.

Dari kisah oral Yang Lain Juga, Keturunan Bujang Senang (Manusia Yang disumpah Menjadi Buaya) Akan Naik Ke daratan Menjelma Menjadi Seorang Yang Sangat Kacak komen pada waktu Bulan purnama.

Sumber: Sarawak A Place Like No Other

Creadit To : Scripter

No comments: