Posts

Showing posts from 2012

Kisah Milah ..

waktu skrg 8.20pagi.
bro.
semua org dah bangun tika ini,jika mlm td ada tgjwb yg terlaksana,maka telaga lama itu lah yg menjadi saksi yg sgt setia.nampak jer
telaga tu gitu bro,disebaliknya ia menyimpan seribu satu mcm khazanah tgjwb yg teralamari dialbum nya.

milah?
yer,dia sudah bgun.dan mandi disitu seawal dr 7 pg ni.masa tu aku duk bawah umah aku,beri breakfast sikit pd ibu ayam yg baru
melahirkan 8ekor anaknya.3mingu dia ram telor dia tu didlm tayar keta kakak aku yg dah botak tu.dari bwh rumah yg berselerakan dgn
plastik,rim basikal lama,alat betenun kain dan segala macam lagi la bro,aku lihat laki nya meminpin tgn milah ketelaga itu.,

sunguh romantis dia mandikan milah nya dipagi yg indah ini.byk kali juga air yg diceduk dr perigi yg payau tu..sejuk milah pagi ni.

spt biasa,dihari hari yg sebelum nya.milah dan laki dia tu sudah pasti melemparkan sebuah senyuman yg begitu manis bt aku,apabila aku
dilihat nya berada dibwh rumah ini...hee biasalah lah bro,hya itu yg manpu mrka bd…

Milah............

kdgkala aku begitu sukar melelap kan mata,byk kenangan bermain2 apabila mata ini hendak dipejam.byk ingatan dtg melanda.

bila aku bgun pagi ni,aku mengambil masa utk temenung jap,sekadar hanya menghafal apa itu erti kenangan,knp dia dtg
disaat mata mula mengantuk,pdhal ianya bukan lah spt mimpi.

sementara itu,ditelaga ini masih lg sunyi.sudah 3hari begini.tiada sesiapa yg bertandang kemari utk menyucikan diri...

spt malam td jua,aku teringatkan similah tu dizaman aku budak budak itu...terutamanya bila aku hendak di khatankan.betapa
ia menerbitkan gigi putihnya yg tersusun rapi itu utk mengilaikan aku..

dgn xsemena mena nya membuatkan aku tersenyum.bila aku buka mata,byg ingatan tu pun hilang dibawa derasnya hujan dlm kepekatan malam.

jap bro.,
arr,laki milah dah turun dh ketelaga itu.longlai lngkah menelusuri denai ketelaga lama yg usang itu.tanpa ditemani si milah.

kain tuala yg tergalas dibahu,pelan pelan dia letak kan diatas bibir telaga itu,dia mencapai timba,lalu menjatuh kan la…

Kisah Milah.....

pagi ni masih sunyi..
kelihatan nya dapur umah milah masih gelap,tiada lag1 tanda-tanda menunjukkan depa sudah bangun.

mybe depa diulit mimpi indah..begitu.
almaklumlaa hujan yg xhenti dari mlm td tu sdikit sebanyak melenakan peraduan depa.

ayam pun x berkokok lg.

mybe juga depa berdua main tenet semalam,krna azman baru saja beli phne canggih 2hd kelmarin.
jenis samsung.dgr dari cerita nya,azman byr rm500 kat mber dia,member dia jual sbb nak guna duit.
nak beli kain bju anak2.nak bt sekolah....begitu.

selepas je aku makang nasik belaukkan ikan singang nan budu semalam,aku pun g umah milah,jam 9.

tujuan ku hya satu,iaitu nak aktif kan internet phne azman yg cangih tu,ada video call lg,dgn paparan ice cream jely n
kamera belakang 8mp ditemani flash 2.2v.

depa berdua blum reti nak guna,sb phne tu bkn phne biasa yg ada punat tu.yg ni semua nya pakai sentoh je bro,,

kat kg aku ni,kiranya aku jer la tau bab tenet ni bro ni.milah xtau,laki pun masih gagap lagi nak picit ape.,.
kalu picit ka…

Mesti BACA !!!

Artikel ini agak panjang, harap rakan-rakan pembaca dapat luangkan sedikit masa untuk membacanya perlahan-lahan sehingga habis tanpa meninggalkan satu perenggan pun yang bertulisan biru kerana perkara ini amat penting untuk rakan seperjuangan ketahui dan sebarkan.

Perkara ini sudah lama saya tunggu-tunggu, sebelum ini saya ada mendengar cerita dari beberapa orang tentang sebab sebenar Pas ditendang keluar dari BN kerana Pas mengkhianati BN.

Antaranya ialah kerana, Pas cuba mengambil kesempatan semasa dalam BN untuk menguatkan kedudukan Pas, bukannya kedudukan BN. Pas lebih penting nafsu mereka sendiri dan sanggup menikam rakan dari belakang.

Saya difahamkan antara perjanjian Pas dan Umno sebelum Pas masuk BN , mereka tidak boleh kacau tempat Umno termasuk tidak boleh membuka cawangan-cawangan Pas di mana Umno mempunyai cawangan. Begitu juga sebaliknya.

Pada masa itu menteri yang menjaga Felda adalah menteri dari Pas di bawah Kementerian Tanah dan Galian. Pas tidak patuh janji, mereka guna…

Nyanyian Serambi - Ramli Sarip

Lirik Nyanyian Serambi


tuai pagi balik petang
adakala sampai malam
cari rezeki bawa pulang
buat orang yang tersayang
bersabarlah

wajahmu di mana-mana
senyum kasih mesra kasih
cinta murni kan bersemi
bersama ketulusan budi
bersemilah

lama ku cari rahsia kasih
rindu kasih untuk berkasih
senang2 duduk diserambi
senandung lagu puisi
zikir zaman nyanyian zaman

andai kasturi hilang harum
mawar tak berkuntum
cinta tak bersambung

biar emas setinggi gunung
kan ku peluk rimbun ampun
rahmat yang Maha Agung

Bangkitlah anak bangsa melayu

jangan sampai azan dah tak boleh didengari,orang melayu tidak dapat memegang jawatan tinggi ,apabila bahasa melayu bukan lagi bahasa rasmi,apabila agama tidak lagi penting dalam masyarakat melayu..dan org melayu terpaksa menetap di ceruk2 luar bandar...masa itu barulah sedar dan menyesal..kenapa aku tidak memperjuangkan agama dan bangsa ku...seperti apa berlaku kepada kaum melayu disingapura .... fikir2 kan lah.....hayati mesej yg nak disampaikan oleh Ramli sarip dalam lagunya yang berjudul Nyanyian Serambi .... bangkitlah bangsa melayu demi agama dan bangsa ..

Trend Baru melanda Negara

Tak tau apa nak di kata lagi..dimana-mana akhbar dan berita di kaca televisyen,ada jer kes buang bayi,bukan setakat buang je..malahan sanggup mencampak bayi dari tingkap terutama yg tinggal di flat2...apa nak jadi dengan donia sekarang..ini mungkin salah satu tanda2 kiamat hampir tiba??.. fikir2 kan lah...

Ibadah Qurban 2012

Image

Burung Lelaki Tua

Ada seorang lelaki tua yang hobinya memelihara banyak burung. Pada suatu pagi, semua burung kesayangannya telah hilang. Merasa si pencuri sudah keterlaluan, lelaki tua itu pun membawa masalah ini di perjumpaan mingguan di kampungnya.

Lelaki tua : "Siapa disini yang ada burung?" Seluruh penduduk laki-laki
segera berdiri. Menyedari kesilapannya dalam cara bertanya, lelaki itu
menambah "bukan itu maksud saya". Lalu di ajukan soalan yang lain.......

"maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung?" Maka seluruh penduduk wanita berdiri. kerana menyedari pertanyaannya masih
tidak betul, maka dengan muka merah dia menyambung, "maaf, bukan itu maksud saya". Sekali lagi di cuba bertanya, "maksud saya adalah siapa yang pernah lihat burung yang bukan miliknya"? Separuh penduduk wanita berdiri.

Muka lelaki itu makin merah, dan juga makin gugup, segera berkata lagi, "maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya, maksud saya adalah, siapa …

IT Tidak Relevan Diajar Dalam Bahasa Melayu

Why Dr. Mahathir insists on using English for math and science. Because globally people use the language as information and/or technology language at this moment. How dangerous it is if we were to use these words in Bahasa, especially in schools. See example below.

hardware = barangkeras
software = baranglembut
joystick = batang gembira
plug and play = cucuk dan main
port = lubang
server = pelayan
client = pelanggan

Try to translate this:

ENGLISH :
"That server gives a plug and play service to the clients using either hardware or software joystick. The joystick goes into the port of the client."

BAHASA :
"Pelayan itu memberi pelanggannya layanan cucuk dan main dengan menggunakan batang gembira jenis keras atau lembut. Batang gembira itu dimasukkan ke dalam lubang pelanggan."


Kisah tiga anak dara

Tersebutlah alkisah sebuah keluarga aman bahagia yang dianggotai sepasang suami isteri bersama tiga orang anak dara mereka. Nak dijadikan cerita, ketiga-tiga anak dara tersebut melangsungkan perkahwinan mereka secara serentak.......

Maka sedih bercampur gumbira menyelubungi hati dan perasaan kedua ibu bapa mereka apabila majlis perkahwinan tersebut selamat dilangsungkan....

Apabila ketiga-tiga pasangan bersiap sedia untuk pergi berbulan madu ke tempat haluan masing-masing, kedua ibu bapa mereka pun dengan tegas berpesan supaya mereka tidak lupa untuk mengirimkan berita sepanjang pemergian mereka walau dengan sepatah dua kata. Supaya tidak membebankan setiap pasangan, ibu bapa mereka mencadangkan agar mereka hanya menulis tajuk iklan yang dapat menggambarkan maksud yang ingin disampaikan. Lalu mereka semua pun bersetuju degan cadangan tersebut...........

Seminggu selepas mereka semua pergi ke arah tujuan masing-masing, si ibu menerima sepucuk surat dari anak mereka yang pertama, suratnya …

Karipap 3 Singgit

Seorang murid di tanya oleh guru matematiknya.

Jika sebiji karipap berharga empat puluh sen, berapakah harga untuk tiga biji karipap?. Tanya gurunya.

RM 1 cikgu!. jawabmurid itu spontan.

Salah tu. tegur si guru penuh kasih sayang.

mungkin amer tak paham soalan, biar cikgu ulang semula, dengar betul-betul. Sebiji karipap berharga empat puluh sen, berapa harga tiga biji karipap?. Amer tetap memberi jawapan RM1

Salah tu Amer,cuba kira betul-betul. Respon si guru dengan sabar

Tapi cikgu, tiap-tiap pagi bila saya pergi membeli karipap di warung berhampiran rumah saya, makcik jual kuih tu selalu kata;
kueh karipap sebiji empat puluh sen, tiga biji seringgit!

Fakata Menarik

Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

Janda Hilang Pedoman

Salmah seorg janda yang mempunyai ank perempuan tunggal bersusia 6 tahun, sejak kematian suaminya,kehidupanya tidak terurus, makan minum pakai tidak menentu sehingga anak ppuannya tidak berbaju adakalanya.

Sedang seronok anaknya bermain pasir ,(mcm biasa x pakai pape). Kebetulan, lalu Usop seorg duda kaya dikampung itu, kerana terkejut melihat anak salmah..

Usop: oi budak mana baju??ei.. malu…mak mana? Nah2.. RM 20. Soh mak beli baju tau!!

Anak salmah pulang dan mencrita segalanya sambil mghulur wang RM 20, salmah sgguh terkejut dan seronok..(xpasal2 dapat RM 20).. Salmah: hurmm kalo aku xpakai pape, mesti dapat RM200..hehe(suke)..

Waktu yg dituggu, salmah menuggu usop lalu,dirinya sudah pun tidak berseurat benang pun dgn harapan usop akan memberinya wang yg banyak..5 minit pastu usop pun lalu..Usop: fuyo!! Mana baju kamu? Nampak #%$% kamu tu..ow x sanggup aku,..dirimu begitu x terurus..dgn nada sedih + geram melihat salmah yg xpkai pape tu.. lalu usop,, nah! RM 0.20.. Salamah: eh 20 sen …

Hari Kemerdekaan Malaysia 55

Assalamualaikum semua blogger2 tanahair Malaysia...apakah pengisian anda mengenai kemerdekaan yang ke 55 tahun...sebagai blogger apa yang anda akan lakukan untuk Negara??