MELAYU BANGSA PELAUT YANG DIKAGUMI DALAM SEJARAH DUNIA


MELAYU BANGSA PELAUT YANG DIKAGUMI DALAM SEJARAH DUNIA 
Sebenarnya laut dan orang-orang Melayu tidak boleh dipisahkan. Ia ibarat irama dan lagu, aur dengan tebing atau isi dengan kuku. Kehidupan orang-orang Melayu pada zaman dahulu adalah berkisar sekitar pantai,pohon kelapa,pasir pantai,perahu dan kapal. 

Ini kerana orang-orang Melayu pada zaman dahulu adalah pengembara,pedagang dan ahli pelayaran. Siapa yang dicanangkan berjaya berlayar mengelilingi dunia?Ferdinand Magellan. Namun yang anehnya mengapa beliau mengambil seorang anak kapal berbangsa Melayu,Hitam atau nama Sepanyolnya Enrique? 

Mengapa Columbus gagal mengelilingi dunia?Kerana tiada navigator yang benar-benar tahu akan lautan Hindi tempat sebenar yang hendak dituju beliau. Bangsa Melayulah penguasa laut timur atau dalam bahasa Yunaninya Eritrean seas, oleh itu jika mahu menguasai lautan timur maka kuasailah orang Melayu atau berbaik dengan mereka. Inilah yang dibuat oleh para pelayar Arab dan Parsi tetapi tidak diendahkan Columbus.

Jalan Raya Di Malaysia Tempat Ke-17 Paling Bahaya Di Dunia - Kajian


Malaysia adalah antara 25 negara yang paling berbahaya bagi pengguna jalan raya, dengan mencatatkan 30 kematian bagi setiap 100,000 individu, menurut kajian oleh Universiti Michigan.

Dikendalikan oleh Institut Penyelidikan Pengangkutan universiti itu menggunakan data 193 negara Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), senarai kajian pada Februari 2014 menunjukkan Malaysia sebagai negara ke-17 yang paling berbahaya untuk pemandu.

FENOMENA CUACA PANAS


FENOMENA CUACA PANAS

Tentu anda juga perasan beberapa hari kebelakangan ini cuaca agak sedikit panas dari sebelumnya. Ini adalah kerana kedudukan matahari sekarang (bulan Februari) semakin menghampiri khatulistiwa.

FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB SESUATU BANGSA ITU TIDAK MAJU


FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB SESUATU BANGSA ITU TIDAK MAJU 

Jemaah perjuangan adalah penyelamat. Tidak cukup kalau penyelamat itu hanya memiliki ilmu akhirat semata-mata. Seorang penyelamat tidak cukup hanya tahu ilmu tentang hukum hakam sahaja.

Memiliki ilmu dunia, sangat membantu dalam memperjuangkan akhirat. Bahkan ilmu dunia itu boleh diakhiratkan atau boleh dijadikan ibadah.

Kegagalan pejuang-pejuang Islam sebelum ini adalah kerana mereka hanya memiliki ilmu sekitar ilmu agama semata-mata. Hanya memiliki ilmu tentang hukum hakam.
Ilmu dunia mereka tidak berapa faham bahkan tidak minat.

Ini adalah satu kesalahan. Jadi orang yang perjuangkan kebenaran, yang hendak jadi penyelamat kepada manusia, perlu kuasai kedua-dua ilmu itu yakni ilmu akhirat dan ilmu dunia.

Keselamatan kita di akhirat ditentukan oleh bagaimana kehidupan kita di dunia.

Apabila memperkatakan hal ini maka ia ditentukan oleh kehidupan kita di dunia dan tentulah ilmu dunia itu perlu kita miliki. Kalau tidak bagaimana kita hendak bertindak kalau ilmu dunia tidak kita miliki.

Kedua ilmu ini yakni ilmu dunia dan ilmu akhirat kenalah digabungkan. Barulah perjuangan kita tepat maka layaklah digelar penyelamat.

Mari kita lihat kata-kata hukama atau kata-kata ahli falsafah, yang berbunyi "“Manusia itu tabiat semulajadi nya adalah makhluk yang maju.”"

ALEXANDER THE GREAT ADALAH ZULKARNAIN


ALEXANDER THE GREAT ADALAH ZULKARNAIN 

Ketika zaman rasulullah, puak jahiliyah Quraisy sentiasa mencari-cari jalan untuk menjatuhkan kredibiliti Rasulullah sebagai seorang nabi akhir zaman dan utusan ALLAH. Maka, berangkatlah beberapa orang daripada kalangan mereka untuk berjumpa dengan pendeta yahudi. Mahu dikhabarkan kepada mereka bahawa ada seseorang yang mengaku nabi dan dia perlu diuji oleh pendeta yahudi.

Lalu dikirimkan beberapa soalan untuk Rasulullah S.A.W daripada pendeta yahudi itu dan salah satu daripadanya ialah:"Ceritakan kepada kami tentang seorang penakluk yang menakluk timur dan barat dan tidak terkalahkan." Jika rasulullah berjaya menjawab soalan yang diberikan, maka ternyata rasululah benar-benar rasul.

Maka turunlah ayat Al-Quran pada Surah Al-Kahfi pada ayat 93 - 97 menceritakan kisah seorang penakluk dengan gelaran Zulkarnain yang bermaksud "pemilik antara dua tanduk."

MALAYSIA NEGARA ISLAM PALING AMAN DI DUNIA


MALAYSIA NEGARA ISLAM PALING AMAN DI DUNIA 

Mereka sering membanding-bandingkan Malaysia dengan negara lain bilamana berlakunya kes jenayah di Malaysia. Katanya Kerajaan harus mencontohi beberapa buah negara, di mana mereka lebih aman daripada di Malaysia. Kata mereka, lihat negara seperti Arab Saudi, lihat mereka.

Malaysiaku tidak aman lagi... sekarang lihat. Negara Arab Saudi yang menjalankan hudud pun tidak mampu memotong Malaysia dalam ranking negara-negara paling aman di dunia.

Terus, kalian asyik menyalahkan bahawa kerajaan ini dan itu di atas kes jenayah yang berlaku di Malaysia. Jenayah berlaku di mana-mana... Alhamdulilah... Malaysiaku lebih aman dari negara-negara yang kalian bangkitkan.

Tautan Mahabbah Islam dan Melayu (TAMIM) bhg 1


Melayu itu adalah bangsa

Salah satu bangsa
yang diciptakan Allah
Untuk menjadi Khalifah
memakmurkan bumi Allah ini
Maka jadilah seorang
Melayu.....

Jangan biarkan api
persengketaan
menghapuskan kita...

13 MEI VERSI 2.0


13 MEI VERSI 2.0

Memang tak dapat dinafikan ada 'tangan ghaib' yang mahukan tragedi berdarah 13 Mei berulang kembali. Jika versi tragedi ini berulang kembali, 'mereka' mahu ianya lebih berdarah daripada tahun 1969.

Orang Melayu kurang belajar daripada sejarah sedangkan kaum lain (baca : tangan ghaib) belajar bagaimana mahu menukar sejarah lalu untuk memberikan kelebihan kepada mereka.

Pembunuhan antara Etnik sangat berisiko mengundang kehilangan nyawa dan malapetaka. Apatah lagi nyawa ahli keluarga sendiri dari kalangan sesama bangsa dan ekonomi akan musnah. Lantas satu strategi baharu perlu dibentuk. Mereka akan kalah dengan 'parang terbang' orang Melayu, lalu mereka gunakan 'parang' yang terdapat dalam benak fikiran mereka untuk mengalahkan orang Melayu. Mereka tidak perlu mengeluarkan modal terlalu banyak, hanya menggunakan apa yang ada di tangan orang Melayu itu sendiri.

MELAYU


Melayu,
andaikata kita bersatu,
kau dan aku menjadi satu,
dunia yang goyah menjadi buntu,
bukan sekadar menjadi layu,
bawalah islam menjadi arah tujumu,
ajarkan aku segala ilmu,
agar kelak bangsa ku Maju


SULTAN MAHMUD MANGKAT DIJULANG



SULTAN MAHMUD MANGKAT DIJULANG 

Kisah Sultan Mahmud Mangkat Dijulang telah menjadi sebuah legenda yang sangat masyhur. Ini bukannya kisah dogengan, ia kisah Benar yang berlaku di Kota Tinggi, pada tengah hari Jumaat pada tahun 1699. Sultan Mahmud Syah ditkam sempai mati oleh Laksamana baginda sendiri, seorang pahlawan dari Bentan, kepulauan Jawa, yang bernama Megat Seri Rama.

Kisah Pilu ketika hujan panas hampir reda itu sangat menggemparkan, selain sultan, beberapa orang pengiring baginda turut ditikam oleh Laksamana Bentan yang hilang pertimbangan kerana terlalu marah, setelah isteri beliau yang mengandung anak sulung dihukum bunuh atas arahan sultan, hanya kerana mengidam makan seulas nagka yang diambil dari taman diraja. Selepas kemangkatan Sultan Mahmud ibni Almarhum Sultan Ibrahim Syah, Sultan Melaka terakhir ( 1488-1511) , yang mana putera kedua baginda telah ditabalkan menjadi Sultan Johor I pada tahun 1528 dengan gelaran Sultan Alauddin Riayat Syah. Selepas peristiwa tahun 1699 itu, Kesultanan Melayu Johor telah diambil oleh Keturunan Bendahara ( 1699-1816 ), kemudian beralih tangan kepada keturunan Temenggung Abd.Rahman Sultan Johor Riau ( 1816 ), dan diwarisi oleh Sultan Mahmud Iskandar, Sultan Johor yang sedang bertaktha pada hari ini.

MARI KENALI ASAL USUL BANGSA MELAYU


MARI KENALI ASAL USUL BANGSA MELAYU 

Salah faham mengenai rumpun ini masih lagi berleluasa mungkin kerana kurangnya pembacaan dan pendedahan di kalangan rakyat kita. Yang paling sedih sekali ialah ada individu yang menyangka bahawa BUGIS, BANJAR, BAJAU, SULUK, CHAM, KERINCHI, ACHEH, AMBON, MINANG, JAWA dan sebagainya sebagai bukan salah satu daripada rumpun melayu.

Kelihatannya salah faham yang wujud di sini semakin melebar. Mereka menyempitkan fahaman bangsa itu dalam suku bangsa. Hal ini sangat-sangat menyedihkan. Sedangkan orang cina dari pelbagai suku seperti Han, Min, Wu, Tanka dan Hui boleh bersatu di bawah rumpun cina(Sino-Tibetian). Ya, ada sebahagian suku kaum yang berasal daripada suku Sino-Tibetian ini seperti Viet (orang vietnam), Thai (bukan siam kerana siam berbeza dengan Thai) yang tidak mengaku asal-usul mereka daripada Sino-Tibetian ini kerana proses semangat KENEGARAAN seperti mana yang berlaku di Indonesia untuk kategori RUMPUN MELAYU A.K.A AUSTRONESIAN ini.

Kalau di India, terdapat dua rumpun iait uIndo Aryan (merangkumi Hindi, Punjabi dan sebagainya) yang lebih dekat dengan bangsa Parsi dan Eropah serta Dravidian yang membentuk suku-suku bangsa seperti Tamil, Telegu dan Malayam. Suku bangsa Indo Aryan yang selalunya menduduki kasta tertinggi dalam masyarakat India terasing daripada suku bangsa itu kerana mereka lebih kepada bangsa Indo-Eropah. Itu sekadar pengenalan kepada konsep BANGSA dan SUKU BANGSA agar kita tidak salah faham.

Namun, yang ingin disentuh di sini ialah salah faham yang melibatkan MELAYU itu. Salah faham ini timbul apabila di KEPULAUAN MELAYU ini, bangsa ini terpecah kepada tiga buah negara iaitu MALAYSIA, INDONESIA dan FILIPINA. Ada juga sebahagian daripada orang melayu yang terdiri daripada suku Siam terperangkap di selatan Thai. Orang melayu siam ini ialah pembina kerajaan melayu di Thailand seperti Sri Dharmaraja. Berbeza dengan orang Thai yang merupakan pendatang dari China yang lari daripada peperangan di sana lalu menubuhkan Kerajaan Ayutthayya di Indochina.

Layan Seram lah pulak!! - Main Main Hantu


Penah tak korang tgk pocong lompat2 kat depan mate korang ngan kwan ko pon skali lompat??Cerita nie berlaku mase aku kecik lagi,baru darjah 4 dah lah sekolah aku tu tepi kubor.sape duduk keramat dier tau ar...mase aku darjah 4,sekolah aku ade wat kem motivasi kat skolah,so kene la tido kat skolah la.kiteorg tido dalam klas.pada malam pertame takde kejadian pelik2 berlaku,maybe kiteorg tido kat blok baru buat tu kot...tapi pada malam kedua,ujan plak turun,kiteorang kene la berpindah ke blok lame.

Hujan plak turun lebat malam tu,pada mulenye cikgu aku berat ati nak suruh kiteorg pindah blok lame,tapi bile air dah stat masuk ke dalam klas cikgu pon suruh kiteorg kemas barang n pindah ke blok lame,blok lame nie ade 3 tingkat..tingkat 1 tak bleh ddk,sebab makmal sains,so kene la ddk tingkat 2 n 3...pelajar laki2 ddk tingkat 2,pelajar pompuan plak ddk kat tingkat 3..tapi cikgu2 tak tido sekali ngan kiteorg,cikgu tido dalam bilik guru,blok yg same tapi tapi hujung sekali dekat ngan tandas...bdak laki ade la dalam 40 org dalam klas tu.pada malam tu aku tak bleh tido sebab bising sangat bunyi hujan,aku tgk sebelah aku,membe aku pon tak leh tido gak,so kiteorg bersembang ar.


APA SALAH BANGSA MELAYU???

Foto dari kiri : Almarhum Sultan Langkat (yang memakai kaca mata,antara mangsa tragedi berdarah tersebut) dan 3 orang putera raja dari kerajaan Deli, Langkat dan Asahan yang segak berpakaian tradisional Melayu. Gambar terakhir ialah Istana Langkat yang tiada lagi kerana telah hangus dibakar.

APA SALAH BANGSA MELAYU?

Saya pasti anda semua sudah maklum akan pembantaian terhadap raja-raja Melayu dan golongan bangsawan Melayu terpelajar di Sumatera dan Kalimantan oleh pihak yang mendakwa kononnya sebagai golongan Nasionalis Indonesia sekitar 1946 dan 1960-an. 

Di bawah adalah ringkasan kepada peristiwa-peristiwa sadis yang berlaku di kerajaan-kerajaan Melayu Islam yang telah diserang oleh manusia-manusia kejam ini. Peristiwa ini berlaku hampir serentak di Sumatera iaitu pada 3 Mac 1946 dan kemudiannya pada 1960-an di sebuah kerajaan Melayu di Kalimantan.

Kerajaan Chi Tu


Chi Tu

Kerajaan Chi Tu atau Kerajaan Tanah Merah (Anggaran dari 100 SM hingga 700 M) merupakan sebuah kerajaan Buddha purba di Semenanjung Melayu.

Jangan mudah lupa PERISTIWA 13 MEI 1969


Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu titik hitam yang telah mencacat keamanan dan keharmonian rakyat yang berbilang kaum di negara ini. Tiada siapa yang dapat menyangka api kebencian tersebut bertukar menjadi tragedi yang sukar dilupakan. Walau bagaimanapun, bibit-bibit perpecahan kaum ini wujud sejak negara mencapai kemerdekaan lagi disebabkan ketidakpuasan hati kaum lain terhadap hak-hak keistiemwan orang Melayu seperti yang termaktub dalam perlembagaan terutamanya yang menyentuh mengenai bahasa dan pelajaran.

Rentetan daripada ketidakpuasan hati itu, maka setiap perkara yang menjurus kepada hak-hak keistimewaan orang Melayu dipertikaikanm khususnya oleh kaum Cina. Perkara ini semakin ketara apabila di dalam kempen Pilihanraya 1969, tanpa menghiraukan sensitiviti serta isu-isu yang boleh mencetuskan kontroversi di kalangan kaum, orang-orang Cina telah mencabar hak-hak keistimewaan orang Melayu seperti yang termaktub di dalam Artikel 153 Perlembagaan Malaysia. Keadaan kempen yang tidak dikawal ini merupakan punca tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969.

Tujuh Peringatan Seri Paduka Sultan Perak


Tujuh peringatan 
Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah
Sultan Yang Dipertuan & Raja Pemerintah Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan

MAHA Suci Allah yang di tangan-Nya segala kerajaan; yang memberi kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan mencabut kerajaan daripada orang yang Engkau kehendaki; Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki; di tangan Engkau segala kebajikan; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Selawat dan kesejahteraan ke atas Rasul junjungan dan penghulu kami, Nabi Muhammad SAW, semulia-mulia kejadian; kurniakan rahmat ke atas Baginda, demikian juga ke atas keluarga dan para sahabat Baginda yang merupakan bintang-bintang penunjuk mencernakan cahaya, seterusnya ke atas para Tabiin dan para ulama yang berperanan sebagai penyuluh kegelapan. Semoga memperoleh ihsan sehingga ke hari kebangkitan.

Maharaja Lawak Mega 2013 Tutup Tirai


Maharaja Lawak Mega 2013 baru sahaja melabuhkan tirai,dimana telah diketahui umum juara nya yang telah menerima hadiah RM500K ...setengah juta tu ...Apa pun tahniah buat semua peserta akhir MLM 2013

Besdey Aku ke???


Eh!... birthday aku ke..?? Betul lah besday aku hari ini.... Aku dilahirkan pada 8 Februari 1974

Terlebih dahulu aku doakan buat mama semoga sehat selalu,dilanjutkan usia... kerana dia,adanya aku di dunia ini,tak lupa juga kuiringi doa dan al-fatihah buat arwah abah kerana bersusah payah membesarkan aku serta adik-adik.

Tak lupa juga buat isteri tersayang yang sentiasa memberi semangat kepada aku.

TOM Cruise Kena Saman


Hollywood, Tom Cruise di saman RM3.3 juta (AS$1 juta) oleh penulis skrip, Timothy Patrick McLanahan berhubung skrip filem 'Mission:Impossible - Ghost Protocol' yang ditayangkan pada 2011.

McLanahan memfailkan saman pada Disember tahun lalu dengan mendakwa skrip untuk filem tersebut di ciplak dari skrip karyanya berjudul, Head On.

Bank kena Simbah Cat


Simbah cat ini perkara biasa bagi yang tidak membayar balik pinjaman wang daripada 'Along".. Tapi yang muskilnya bank pun kena simbah cat ..Bank pun pinjam 'Along' ke.... Ini terjadi di Ipoh

Ikuti laporan penuh .. klik Read More..

Syamsul, Syafiq Kongsi Majlis Resepsi


Anak kepada pengarah filem Datuk Yusof Haslam iaitu Syamsul dan Syafiq akhirnya memilih tarikh 18 April depan untuk mengadakan majlis resepsi perkahwinan masing-masing.

Ibu kepada kedua-dua selebriti tersebut, Datin Patimah Ismail berkata, majlis resepsi berkenaan akan diadakan di Dewan Perdana Felda, dekat sini pada pukul 8 malam.

"Insya-Allah pihak kami akan mengadakan majlis resepsi itu serentak secara sederhana dengan kehadiran semua kaum keluarga, rakan-rakan dan teman media pada majlis sambut menantu.

"Selain itu, kami juga merancang untuk mengadakan satu majlis kecil di rumah atas permintaan anak-anak selepas acara di Dewan Felda," katanya kepada mStar Online ketika dihubungi pada Khamis.

Cuti Tahun baru China



Tahun baru China 2014 ini...seperti tahun-tahun lepas ramai warga kota akan mengambil kesempatan cuti tahun baru cina..ada yang cuti tiga hari dan ada yang cuti empat hari, ia itu bagi Wilayah Persekutuan di mana
hari Wilayah pada 1hb Februari,bertindih dengan hari kedua tahun baru cina hari Sabtu..

Seperti biasa jalanraya akan mengalami kesesakan dan jem,sama ada pulang ke kampung ataupun pulang dari kampung setelah cuti dah habis.

Itu saja aku nak beritahu........sekian

BELAJAR BUAT BITCOIN

Disebabkan ramai nak belajar buat bitcoin secara faucet, aku ajar korang kat sini je la. Sebab banyak sangat group,  tak sempat aku nak...