Friday, December 25, 2009

Bekas pencuri terkejut enjin jet boleh dicuri


Gambaq ni tiada kena mengena dengan enjin jet yang masih hidup atau mati ataupun hilang.

PAYA MAT INSUN: Seorang bekas pencuri motosikal yang ditemui di sini menyatakan dia tidak pernah terfikir enjin jet juga boleh dicuri.Jika dia tahu enjin jet boleh dicuri,sudah tentu dia tidak perlu mencuri motosikal selama ini.Lebih baik dia mencuri enjin jet kerana dengan sekali curi sahaja tak perlu lagi buat bersusah payah untuk buat kerja mencuri.Habuan yang diperolehi boleh menyara tujuh keturunannya.

Beliau yang sebelum ini melakukan rutin mencuri motosikal di sekitar kampung di sini juga pernah mencuri lembu sebanyak 8 kali.Namun kelapan-lapan kali dia kantoi.

Tambah beliau lagi,mencuri enjin jet juga selamat kerana tiada siapa yang akan tertangkap dan didakwa walaupun setelah 2 tahun enjin jet itu dijual kepada pembeli di luar negara.Beliau yang kelihatan terkejut dengan berita enjin jet dicuri telah menghubungi beberapa rakannya yang juga pakar pecah rumah untuk memberi idea bernas ini kepada mereka.

Selepas ini beliau bertekad untuk menganjurkan kursus mencuri enjin jet di seluruh negara berdasarkan konsep 1 Malaysia.

-TAKBERNAMA



Monday, December 21, 2009

Bercakap Dengan Jin - Siri 1


Assalamualaikum,teman2 dah sahabat2.....Ini buat kali pertama aku nak berkongsi dgn korang semua iaitu koleksi Siri Bercakap dgn Jin(SBDJ - Tamar Jalis).. bagi peminat2 SBDJ..Koleksi ini pun aku dapat dari sebuah blog juga..ape salahnyer kalo kiat berkongsi kan.. So ikuti lah siri ini..SBDJ ...
Bermula dgn Bercakap dengan Jin-Siri 1

Suatu petang dalam tahun 1960. Datuk yang sudah menjangkau usia 57 tahun, membersihkan senapang kampung berlaras satu di anjung rumahnya. Dengan tenang dia berkata pada saya "Kamu usah jadi pemburu." "Kenapa tok?" Dia tidak menjawab. Datuk terus menimang-nimang senapangnya. Kemudian datuk ambil golok perak dia mengasah golok di batu dekat kepala tangga. Dan saya masih menanti jawapan dari datuk. "Aku tak mahu cucu-cucu aku jadi pemburu," tiba-tiba datuk bersuara. Dia duduk di anjung rumah kembali. Mendengar cakapnya itu saya buat keputusan tidak akan mengajukan sebarang pertannyaan padanya. Datuk mudah naik darah, kalau selalu ditanya atau disoal. Dia juga tidak suka orang membangkang cakapnya, terutamanya dari anak-anak cucunya sendiri.

Datuk memang handal memburu. Tidak ramai orang kampung Mandi Upeh macam datuk. Cukup asyik dengan kegemaran memburunya, hampir seluruh hutan Jajahan Dinding dijelajahnya. Orang-orang kampung menganggap datuk bukan pemburu sebarangan. Pemburu yang ada isi, kalau tidak masakan ia berani masuk ke dalam hutan yang tidak pernah didatangi oleh manusia. Datuk tidak menembak sebarangan pada binatang-binatang buruannya. Dia akan memilih tepat dikening diantara kedua-dua kening binatang itu. Dan setiap kali datuk masuk ke hutan dia akan memulakan langkah kaki kiri dahulu. Kedua belah tumitnya tidak memijak bumi, kecuali sesudah lima tapak melangkah. Lepas itu datuk berhenti dia membaca sesuatu, lalu mematah ranting kayu yang berada di bawah ketiak kanannya. Dilemparkanya sebelah kiri.

Datuk dapat senapang bukan kerana dia HomeGuard atau AP. Dia minta sendiri pada kerajaan dengan alasan mahu menjaga tanahnya yang seluas lima belas ekar yang ditanam dengan getah, durian dari serangan monyet dan babi hutan. Pemintaan datuk dipenuhin oleh Inggeris, sesudah pegawai polis, tuan DO serta penghulu dan ketua kampung memeriksa tanah datuk. Datuk beli senapang dari Taiping dalam tahun 1949. Sejak itulah datuk giat memburu dengan senapang. Sebelum itu datuk hanya berburu dengan senapang. Sebelum itu datuk hanya berburu dengan membuat jerat dan sebagainya. Banyak perkara-perkara aneh yang datuk lalui sepanjang kariernya. Dan saya antara cucu yang selalu mendengar cerita-cerita datuk itu, kerana saya selalu menolongnya mencangkul di kebun, kadang-kadang menjadi temannya ke surau. Datuk terlalu sayangkan saya, kerana saya adalah cucu lelakinya yang pertama dari anak sulungnya iaitu ibu saya. Saya tahu apa kelemahan datuk dan kegemaranya. Dia pemurah dan suka mendengar orang mengaji Quran, kebetulan pula saya cucunya yang agak terkenal membaca al-Quran di kampung itu. Datuk tidak kedekut mengeluarkan wangnya untuk memberikan pada orang mengaji tapi datuk tidak memberikannya sendiri melainkan melalui saya.

Biasanya, kalau datuk suruh beri sepuluh ringgit, saya hanya memberikan separuh saja, yang separuh lagi masuk saku saya. Pernah datuk bercerita pada saya: "Suatu ketika datuk dan kawan-kawannya masuk hutan dekat dengan Gunung Tunggal di Kawasan Segari berhampiran denga Pantai Remis. Kawasan itu tidak pernah dimasuki oleh manusia. Datuk dan kawan-kawannya berjaya menembak beberapa ekor binatang. Kerana terlalu asyik memburu, tanpa disedari datuk telah terpisah dengan seekor rusa besar. Datuk mengikutnya dengan teliti. Datuk memintas rusa itu sebelah kiri dan mengambil tempat di sebalik pokok besar. Datuk mengahala muncung senapang pada kepala rusa. Dia yakin sasarannya akan tepat pada tempat yang dimahunya. Tetapi rusa itu bagaikan mengerti dan mempunyai pengalaman. Dia mempermainkan datuk, macam mempermainkan kucing. Rusa merendahkan badannya kemudian menyelinap di depan datuk dan terus hilang.

Datuk terkejut dan bercampur hairan, tapi datuk bukanlah manusia yang mudah putus asa. Dia mencari kesan jejak rusa itu. Diperhatikannya ke arah mana tapak rusa itu lari. Dia mencium daun-daun kering yang terdapat di situ. Akhirnya, datuk merapatkan telinganya dengan bumi. Dia mengeluh, ternyata kesan rusa itu sukar diperolehinya. Waktu datuk berpusing-pusing di situ. Seekor rusa lain mjncul di depan datuk. Rusa itu jauh lebih besar dan tegap dari rusa yang pertama tadi. Matanya berkilau-kilau bagaikan menentang mata datuk yang terbeliak kerana terkejut. Datuk tidak melepaskan peluang dan terus melepaskan tembakan. Datuk gembira, tembakannya tepat mengenai kening rusa itu. Dia mencabut golok perak di tangan untuk menyembelih rusa. Golok ditayangkan di depan matanya. Datuk membaca sesuatu dan menghentakkan ulu golok ke tanah.

Bila datuk memulakan langkah. Rusa itu segera bangun. Di depan mata datuk sekarang wujud dua ekor rusa. Serentak dengan itu dada datuk berdebar. Dia mula terasa ada sesuatu yang kurang baik akan terjadi. Datuk terdengar kokok ayam hutan. Datuk melepaskan tembakan. Kena pada salah seekor rusa itu di kening. Rusa itu rebah dan bangun kembali menjadi tiga ekor. Datuk yakin ada sesuatu kejadian yang lain di sebalik semuanya itu. Tapi, datuk bukannya manusia lemah semangat, kalau tidak masakan dia berani meninggalkan kampung halamannya di Aceh, berperahu ke Pengkalan Bharu dan bermukim di kawasan Bruas. Datuk terus menembak bertalu-talu. Rusa terus menjadi tiga,empat,lima,enam dan tujuh. Kokok ayam hutan bertambah nyaring.

Daun-daun hutang di keliling datuk bergerak-gerak bagaikan digoncang orang. Tanah yang dipijaknya jadi bersih tanpa sehelai daun. Datuk menumbuk tanah dengan tangan kiri. Dirasa daging pangkal lehernya bergerak-gerak. Datuk senyum. Dia tahu perkara ini mesti dihadapi dengan cara lain. Dia teringat pesanan arwah neneknya dari tanah seberang, kalau berburu binatang dan terasa daging pangkal leher bergerak, alamatnya yang diburu bukan binatang lagi, tapi boleh jadi penunggu hutan atau syaitan dan orang bunian. Datuk letakkan senapang atas tanah. Dia duduk bertafakur mengumpulkan tenaga batin sambil membaca mentera yang diamalkannya. Melalui pancaindera batin datuk, datuk dapat melihat dengan jelas, bahawa rusa itu adalah jin penunggu hutan itu.

Muka datuk jadi merah padam, merecik peluh, gigi dilagakannya rapat-rapat. Mata datuk tidak berkelip. Dia melihat di depannya, terdiri lembaga berbadan besar, matanya merah menyala, rambut panjang sampai ke tumit. Giginya besar, dua giginya di sebelah kiri dan kanan terjulur keluar, macam gading gajah. Dia diapit oleh enam jin yang sama hebat dengannya.

"Kurang ajar, manusia laknat," suara itu bergema, daun-daun hutan bergerak macam ditiup angin. Datuk diam bertafakur.

"Kau tahu kesalahan kau manusia ?" Tambah suara itu . Belakang datuk terus dibasahi peluh datuk. Datuk diam, dia sudah pun menutup lubang-lubang kelemahan tubuhnya dengan ilmu batin yang dipusakainya dari arwah neneknya, hingga jin itu tidak berpeluang menyatukan dirinya ke dalam tubuh datuk.

"Tidak," jawab datuk dengan berani.

"Kau masuk ke dalam kawasan larangan ku."

"Aku sudah meminta kebenaran."

"Aku tidak membenarkan." Jawab jin itu dengan keras. Dua batang giginya yang terjulur bergerak-gerak.

"Kalau kau tidak membenarkanya, kenapa kau tidak memberi isyarat, masa aku masuk tadi." Cukup tenang datuk menjawab. Dia sudah bersedia menghadapi semuanya.

"Kau manusia biadap," pekik jin itu, pokok hutan bergerak-gerak.



Sambungan >> Bertemu Dgn Babi Hutan - Siri 2

Sunday, December 20, 2009

Kalau malas ketawa...senyum pun jadi lah....

Citer 1

Suami : Kenapa Sayang menangis?
Isteri: Saya telah baca sebuah buku. Sad endinglah bang..
Suami : Buku apa?
Isteri: Buku bank abanglah..

Citer 2

Aderla sorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta derma. Derma untuk rumah orang-orang tua. Seorang budak pun membuka pintu
.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. Adik ada apa-apa untuk didermakan?
budak : Nanti jap. Saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ?????


Citer 3

Seorang Tok Batin baru membeli motosikal Honda dan kebetulan pada jalan pulang terserempak dengan kawannya yang ingin menumpang, lalu ditumpangkan kawannya itu. Dalam perjalanan kawannya merasakan Tok Batin hanya mengunakan gear 1 sahaja lalu bertanyalah kawannya itu,

Kawan Tok Batin : Kenapak kamu hanya pakai gear 1 sahaja.
Tok Batin : Kalau rosak 1 gear ada 2 lagi gear.
Kawan Tok Batin : ????????



Citer 4

Seorang posmen yang datang menghantar surat ..

' Assalamualaikum '
' Walaikumsalam '
' Ni rumah encik Sameon ye?
' Ya saya'
' Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni '
' Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos aje?'


Citer 5

Tunang Farid, Siti, menelefonnya untuk memutuskan pertunangan mereka.

Farid : Mengapa?
Siti : Saya dah bosan ngan awak. saya dah ada teman baru. Sebelum tu awak mesti kembalikan semua gambar saya.
Farid : Ok. Tapi saya tak ingatlah yang mana satu gambar awak, Nanti awak pilihlah sendiri. Yang selebihnya kembalikan kepada saya.
Siti : Erkkkkkk........ Benci .........


Citer 6

3 org menaiki motosikal dan ditahan polis trafik. Namun penunggang moto tersebut tidak berhenti.
Katanya, 'Tak Muat Dah Tok, Kami dah bertiga!!!

Citer 7

Orang Asli Dan Polis

orang asli : selamat pagi tuan
polis : selamat pagi
polis : apa hal
orang asli : saya nak buat repot tuan!
polis : fasal apa tu?
orang asli : kawan saya dibaham harimau
polis : pukul berapa?
orang asli : dia tak pukul, terkam
polis : habis?
orang asli : tak habis, tinggal kepala



kisah 8

Seorang lelaki pergi ke klinik mata . Setelah matanya diperiksa, dia bertanya: ' Doktor, lepas pakai cermin mata nanti, boleh ke saya membaca macam orang lain ?' 'Dah tentu, ' jawab doktor. 'Oh, gembiranya. Dah lama saya buta huruf, akhirnya boleh juga saya membaca,' kata lelaki itu dengan riang.

kisah 9


Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik, Shan terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati Amin.

Shan : Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Shan : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah terpotong jari saya.
(Mendengarkan penjelasan Amin, Shan menangis.)
Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Shan : Saya datang untuk ujian air kencing...

kisah 10

Seorang atok membawa cucunya ke pejabat pos untuk menghantar surat ..
Cucunya bertanya bila melihat atoknya memasukkan surat ke dalam tong berwarna merah.
'Atok buat apa tu?'.
'Atok bagi surat kat kawan atok,cu!' jawap atoknya.
Cucunya bertanya lagi, 'Apa bangang sangat kawan atok duduk dalam tong merah tu ?'

kisah 11

Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik berkenaan.

Polis : Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?
Penjaga : Lelaki pertama sedang bersanding, apabila tiba2 diserang strok.
Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit jantung manakala yg ketiga disambar petir.
Polis : Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?
Penjaga : Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya...


sengihnampakgigisengihnampakgigisengihnampakgigi

Tuesday, December 15, 2009

Kalau tuhan tu baik, kenapa buat neraka?

Bacalah untuk pengetahuan dan kesedaran kita bersama...


Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.


Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya merekaakan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan.. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya,takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga.. Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:"perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga...perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak.. takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz.

"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya: "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak.

Monday, December 14, 2009

Sunday, December 13, 2009

Pontianak teman pulang




Pasangan suami isteri tergamam lihat makhluk mengilai depan kereta di Padang Serai

AZIMAH dan Zaki adalah sepasang suami isteri yang mempunyai seorang anak perempuan berusia lima tahun. Mereka menetap di sebuah taman perumahan di Padang Serai di utara tanah air. Memandangkan suaminya bekerja mengikut syif, Azimah dan anak perempuan mereka menumpang di rumah ibu mentuanya yang terletak agak jauh daripada kediaman mereka setiap kali Zaki terpaksa bekerja syif malam.

Untuk pulang ke rumah, mereka terpaksa menempuhi perjalanan melalui kebun kelapa sawit yang agak luas. Sudah pasti, keadaan sememangnya menyeramkan terutama pada waktu malam ketika kenderaan amat kurang dan lampu jalan yang cuma samar-samar. Kebiasaan melalui kawasan sebegitu pada waktu malam membuatkan Azimah dan Zaki tidak berasa takut dan belum pernah berdepan sebarang masalah, termasuk gangguan makhluk halus biarpun diingatkan rakan-rakan yang pernah menjadi mangsa gangguan berkenaan.


Namun, kekebalan pasangan ini terlerai juga apabila pada satu malam, ketenangan meredah kepekatan malam itu mengundang episod mencemaskan buat mereka sehingga terpaksa mengambil cuti sakit akibat demam.

Malam itu, seperti biasa, Zaki menjemput anak dan isterinya selepas tamat syif. Perjalanan biasa menjadi sebaliknya apabila anak mereka yang tidur di tempat duduk belakang, kelihatan agak gelisah.

“Kenapa dengan Adila ni? Selalunya tak ada masalah. Hairan juga...,” kata Azimah dalam hati yang agak hairan dengan Adila yang merengek.

Belum pun sempat memusing ke belakang, tiba-tiba Zaki berkata:

“Awak jangan pandang belakang. Biarkan saja Adila,” kata Zaki.

Anehnya, semakin dia ingin menoleh ke belakang, semakin tegas Zaki melarangnya. Lumrah manusia, lagi dilarang lagi ketara rasa ingin tahu, Azimah lantas berpaling ke belakang kerana enggan meneruskan pertengkaran selain memujuk Adila tanpa mempedulikan apakah sebenarnya di sebalik larangan Zaki itu.

Hakikatnya, tanpa disedari Azimah, Zaki sebenarnya sudah ternampak kelibat makhluk lain di bonet belakang, menerusi cermin pandang belakang. Disebabkan tidak mahu Azimah ketakutan, Zaki melarang isterinya menoleh. Ibarat skrip filem, sebaik Azimah menoleh, makhluk berkenaan hilang dan menjelma betul-betul di depan Zaki yang berusaha memandu kereta dalam keadaan terketar-ketar.

Apalagi, terkumat-kamit mulut Zaki membawa ayat Kursi sambil tangannya terus mengemudi stereng dan kaki memijak pedal minyak sambil cuba bertahan sedaya mampu. Zaki sedar, jika dia panik, ia hanya mengundang nahas buat mereka. Anehnya, kenderaan itu semakin perlahan.

Seolah-olah ingin mempermainkan mereka suami isteri, makhluk berkenaan sekali lagi menghilang dan muncul di bonet belakang sebaik Azimah berpaling semula ke depan.

Azimah yang tidak tahu hujung pangkal, pula merungut kerana kereta mereka seolah-olah terlalu berat untuk bergerak walaupun jelas Zaki menekan minyak. Pada masa sama, dia berasakan kelainan yang ketara pada malam itu. Kesunyiannya berbeza daripada malam sebelumnya dan sesekali Azimah berasa seram sejuk.

Namun perasaan itu dipendamkan kerana tidak ingin mengganggu tumpuan Zaki yang sedang memandu walaupun menyedari tingkah laku suaminya agak berlainan pada malam itu.

Sementara itu, bagi menghilangkan rasa takut dan memulihkan semangat, Zaki meminta Azimah mencapai cakera padat bacaan Yaasin yang sememangnya berada di ruang simpanan barangan. Azimah yang semakin hairan dengan sikap Zaki cuba bertanya tetapi akhirnya kembali diam selepas dilihat Zaki langsung tidak mengendahkannya dan sebaliknya semakin kerap melihat cermin pandang belakang.

Zaki memberanikan diri membuka sedikit cermin kereta dengan tujuan alunan ayat suci itu dapat berkumandang sehingga ke luar kereta dan menghindari makhluk halus itu daripada terus mengganggu perjalanan mereka sekeluarga. Harapannya tersasar kerana makhluk berkenaan masih melayang-layang terbang mengekori kenderaan mereka.

Azimah yang masih tidak menyedari apa yang berlaku, mula cuak apabila merasai sesuatu seperti rambut mengenai mukanya daripada cermin tingkap yang dibuka sedikit. Cuma dia sedikit hairan kerana tahu rambut anak perempuannya tidak sepanjang itu sehingga boleh mengenai mukanya.

Dalam Azimah melayan rasa peliknya tiba-tiba Zaki menekan brek mengejut dan jelas pada pengetahuan mereka berdua, Zaki terlanggar sesuatu. Azimah yang panik menggesa Zaki keluar melihat apa yang dilanggarnya tetapi Zaki berkeras enggan berbuat demikian dan mengatakan dia sebenarnya tidak melanggar apa-apa.

Pertengkaran mereka terhenti sendiri apabila tiba-tiba satu lembaga mengerikan dengan rambut panjang mengerbang, muncul dari depan kereta dan terus melayang sambil mengilai.

Azimah yang terkejut bercampur takut terus menjerit sebaik makhluk berkenaan menunjukkan dirinya yang sebenar sedangkan Zaki berusaha menenangkan diri. Ayat-ayat suci al-Quran yang menjadi hafalan sejak kecil terus dibaca walaupun ada ketika agak lintang pukang bacaannya.

Agak lama makhluk itu mengganggu mereka sebelum terbang menghilangkan diri ke dalam kebun kelapa sawit di tengah kepekatan malam.

Menceritakan kisah seram itu, Azimah berkata dia nampak makhluk itu cukup menakutkan sebaliknya Zaki pula memberitahu makhluk itu kelihatan cantik.

“Saya pun hairan sebab anehnya, saya nampak pontianak itu dengan wajah yang menakutkan, berambut panjang mengerbang. Tetapi suami sebaliknya nampak wanita cantik,” kata Azimah.

Apa yang pasti, sejak kejadian itu, andai Zaki bekerja syif malam, mereka sekeluarga akan tidur di rumah ibunya kerana tidak berani lagi melalui kawasan sama pada waktu malam dan ‘ditemani’ makhluk halus.


Sumber Berita Harian Online 13/dec/2009

Friday, December 11, 2009

Salam Ma'al Hijrah 1431

Muharam adalah permulaan Tahun Baru Islam (Hijrah) bagi umat Islam. Setiap kali ketibaan bulan Muharam dalam kalender Hijrah, umat Islam dituntut untuk melakukan ibadah-ibadah sunat pada bulan Muharam terutama menjelang Hari Asyura - 10 Muharam kerana Allah s.w.t akan melimpahkan rahmatNya..

Apa yang patut dilakukan ialah berpuasa pada 9 dan 10 Muharam dan berdoa di awal Muharam. Dari Hadis riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w ditanya fadilat puasa di hari Asyura, maka baginda menjawab:'
" Menghapuskan dosa-dosa tahun yang lalu".

Ketahuilah saudaraku..orang Islam..Membuat bubur Asyura hanyalah sekadar untuk mengingati peristiwa yang berlaku kepada umat Nabi Nuh As. Cuma yang tidak betulnya, sebilangan Umat Melayu membuat bubur Asyura sedangkan mereka "tidak berpuasa" . Perbuatan ini berlawanan dengan perbuatan Rasulullah s.a.w. dalam hadis tidak ada mengatakan kita perlu buat "bubur Asyura" , tetapi ada menyebut kita disunatkan berpuasa pada sembilan dan sepuluh Muharam.

10 MUHARRAM (HARI ASYURA’) MENINGGALKAN BANYAK PERISTIWA SEJARAH DIANTARANYA:

1) Arasy, kurshi dan Syurga dicipta.
2) Langit, matahari, bulan, bintang dan bumi dicipta.
3) Nabi Adam dicipta dari tanah.
4) Nabi Adam dimasukkan ke dalam Syurga.
5) Taubat Nabi Adam diterima ALLAH.
6) Bahtera Nabi Nuh mendarat di bukit Judi.
7) Nabi Ibrahim keluar daripada api.
8) Penglihatan Nabi Yaakub pulih semula.
9) Nabi Yusuf keluar dari perigi.
10) Nabi Ayub sembuh daripada menderita penyakit kulit.
11) Nabi Musa selamat menyeberangi lautan sementara Firaun dan pengikut²nya tenggelam ke dalam lautan Merah.
12) Nabi Sulaiman dikurniakan semula kekuasaan (kerajaan).
13) Nabi Yunus dikeluarkan dari perut ikan Nun.
14) Nabi Isa dilahirkan.
15) Nabi Isa diangkat kelangit.
16) Hujan turun buat kali pertama kalinya membasahi bumi

kita Sambut Kedatangan MUHARAM 1431H dan kita Tinggalkan ZULHIJAH 1430H dengan melakukan doa selepas solat Asar dan doa menyambut Muharam 1431H selepas solat Magrib dan berpuasa pada 9 dan 10 Muharam, seperti mana yang dilkukan oleh Rasulullah s.a.w dan umat terdahulu untuk merebut pahala yang dijanjikan Allah s.w.t.... Amin...

Wednesday, December 9, 2009

Senarai orang kaya di Malaysia

1. Robert Kuok - $10 billion (Kuok Empire, Shangri La, Wilmer International etc)

2. Ananda Krishnan - $7.2 billion (Maxis, Astro)

3. Lee Shin Cheng - $5.5 billion (IOI Group)

4. Teh Hong Piow - $3.5 billion (Public Bank)

5. Lee Kim Hua & family - $3.4 billion (Genting Berhad, widow of late Lim Goh Tong)

6. Quek Leng Chan - $2.4 billion (Hong Leong Group, Guoco Group)

7. Yeoh Tiong Lay & family - $2.1 billion (YTL Corp)

8. Syed Mokhtar AlBukhary - $1.8 billion (MMC, Johor Port, Malakoff)

9. Vincent Tan - $1.3 billion (Berjaya Group)

10. Tiong Hiew King - $1.1 billion (Rimbunan Hijau)

11. Azman Hashim - $700 million (AmCorp Group, formerly Arab-Malaysia)

12. William H. J. Cheng - $660 million (Lion Group, Parkson)

13. Lee Swee Eng - $495 million (KNM Group)

14. Ong Beng Seng - $470 million (Hotel Properties Ltd, Natsteel)

15. Lim Kok Thay - $345 million (son of late Lim Goh Tong, Genting Berhad)

16. Vinod Sekhar - $320 million (Petra Group, known for its Green Rubber Global)

17. Lee Oi Hian - $300 million (Kuala Lumpur Kepong or KLK)

18. Yaw Teck Seng - $295 million (Samling Group)

19. Anthony Fernandes - $290 million (AirAsia, Tune Hotels)


20. Mokhzani Mahathir - $285 million (Kencana, authorized Porsche importer son of former permier Mahathir)

21. Kamarudin Meranun - $280 million (AirAsia, Tune Hotels, Tony Fernandes’s lover *grin*)

22. Jeffrey Cheah - $275 million (Sunway Group)

23. Lee Hau Hian - $250 million (Batu Kawan, KLK, brother of Lee Oi Hian)

24. Chong Chook Yew - $245 million (Selangor Properties, widow – son is MD now)

25. Yaw Chee Ming - $240 million (Samling Group, son of Yaw Teck Seng)

26. G. Gnanalingam - $230 million (Westports Malaysia)

27. Lim Wee Chai - $200 million (Top Glove, world’s largest rubber gloves manafacturer)

28. Kua Sian Kooi - $195 million (Kurnia Asia, insurance)

29. Lau Cho Kun - $185 million (Malaysian Mosaic)

30. Abdul Hamed Sepawi - $180 million (Ta Ann, timber conglomerate)

31. David Law Tien Seng - $165 million (Australian iron ore MidWest, T.S. Law Holdings)

32. Tiah Thee Kian - $163 million (TA Enterprise)

33. Liew Kee Sin - $160 million (SP Setia)

34. Ahmayuddin bin Ahmad - $155 million (Westports Malaysia)

35. Raja Dato' Seri Eleena Sultan Azlan Shah - $150 million (Gamuda – largest individual shareholder)

36. Lin Yun Ling - $145 million (Gamuda – founder and MD)

37. Ong Leong Huat - $130 million (OSk Group)

38. Lim Thian Kiat - $115 million (former head of Multi-Purpose)

39. Khoo Kay Peng - $110 million (MUI, U.K. retailer Laura Ashley)

40. Nazir Razak - $100 million (Bumiputra Commerce Holdings, brother of PM)

Monday, December 7, 2009

DJ Rockers Isma Halil Hamzah


Kepada peminat DJ Rockers Isma Halil Hamzah, beliau kini telah kembali bersiaran di THR GEGAR Pantai Timur bermula pukul 3 petang...Untuk dengar online boleh guna software nie...http://www.adwraj.com/my-softwares/radio/ . Boleh gak guna Winamp atau Windows Media Player untuk dengor siaran nie dngan copy & past link nie mms://rs5.radiostreamer.com/AMP_THRG pada ruangan Add URL (Winamp) atau Open URL (Windows Media Player)

Saturday, December 5, 2009

Ulasan Mohram - Antarsukha(2004)

Mohram dianggotai oleh dua orang pemuzik yang amat berbakat iaitu Mohar dan Ramli. Mula dikenali apabila mereka menyertai barisan pemuzik iringan sifu M Nasir di dalam pembikinan album serta konsert - konsert M Nasir.

Mohar atau Muhardiman Ismail lahir daripada keluarga pemuzik dari Indonesia. Sejak berusi tiga tahun lagi Mohar sudah terdedah dengan alat muzik tradisional Melayu, seruling buluh. Ke mana sahaja beliau pergi untuk mengiringi konsert solo atau sebagai pemuzik undangan beliau pasti akan membawa satu set seruling yang mempunyai berbagai key dari Eb,Bb serta Key diatonik standard bermula dari C hingga ke G. Beliau amat bijak memilih seruling berdasarkan relatif major dan minor serta tak lupa untuk membawa seruling yang mengandungi key pentatonik serta key pelok da slendro jawa. Sebab itu kadang-kadang bila ada pemuzik lain cuba untuk memainkan lagu beliau amat sukar sebab beliau mencampurkan tiupan seruling diatonik dan pentatonik jawa.

Ramli atau Ramli Abd Hamid meminati muzik gendang tradisional Melayu. Dia mula mempelajari kaedah bermain gendang pada majlis kenduri kawen ketika berusia belasan tahun di Kelantan, negeri kelahirannya. Ramli mengganggotai kumpulan Unit Kebudayaan Negeri Selangor yang membawa dia menjelajah beberapa negara antaranya Greece, United Kingdom, Jepun dan Indonesia. Kepakarannya memalu rebana membuatkannya digelar sebagai burger “Ramli Rebana atau Romli Rebana". Dengar kata dia pernah mendapat didikan paluan dari Tok Guru aku di USM dulu iaitu Poc Cik Mat Jusof atau Cik Mat yang memang pakar dalam permainan gendang dan alat tradisional pantai timur.

Thanks and creadits to : http://guitarlogy.multiply.com

Add new blog/Playslist

Assalamualaikum semua...

Ade sedikit penambahan blog..iaitu blog playlist/senarai lagu2 mp3..link nye
http://djbropian.blogspot.com atau boleh klik terus di menu bar 'My Playlist di atas..

sekian..keep and touch

Thursday, November 26, 2009

XPDC Reunion - Rasopariso

Ni sebuah lagi album terbaru dari XPDC iaiutu Xpdc reunion Rasopariso...sekarang telahpun berada di pasaran...lagu2 yg terdapat dalam album ini..

1 - Sanasinisamasaja
2 - Aku Tetap Aku
3 - Ntahye Ntahtidak
4 - Rasopariso
5 - Rasa
6 - puing Cinta
7 - Sampai Bila
8 - Curahan rasa
9 - Menetang Arus
10 - Raja Kertas [Remastered]
11 - Talam Dua Muka [Remastered]
12 - Bahalol [Remastered]
13 - Tak Nak Jadi Soh Chai [Remastered]

dan percuma Bonus VCD XPDC Kronologi 1989 - reunion 2010

Dapatkan yang original!!

XPDC - Kronologi 1989 - reunion 2010







Dapatkan Album terbaru XPDC...album XPDC Reunion - Rasopariso Album ini memuatkan 13 buah lagu 4 lagu darinya Remastered dan Bonus VCD XPDC - Kronologi 1989 - reunion 2010

Disini juga ade Klip kronologi XPDC




video



video

Monday, November 23, 2009

Review: Rihanna - Rated R (2009)

The showbiz scandal of the year was given a public face this Spring as pictures leaked out of the injuries Robyn Rihanna Fenty had sustained in a post-Grammy attack by former boyfriend, and fellow chart-topper, Chris Brown.

Unsurprisingly, in the months that followed, as Brown pleaded guilty to assault and was sentenced to community service and probation, Rihanna kept her counsel and out of the limelight.

Now, following her defiant reappearance with heavy hitters Jay-Z and Kanye West on Jay's We Run This comeback, Rihanna uses the attack and media fallout to further push the development of her own image and career.

On this, her fourth album, Rihanna is almost unrecognisable from the callow 18-year-old who released the Soca and Dancehall inflected Music Of The Sun debut in 2005.

Darker, heavier musical hues than those on her international smash Umbrella colour this album. She adopts stances that are tough (the unconvincing G4L, ie Gangster For Life) and, particularly on the Stargate-produced Rude Boy, registers controversial reactions to her attack.

The severe, Grace Jones-alike haircut and partially-obscured face on the cover are in keeping with the new warrior woman image.

"Let me tell you something, I have never been a size 10 in my life."

So begins the glowering Stupid In Love, the album's key song, a bruised tale of agonised love where her partner is accused of having "blood on your hands", and she insists that "I may be dumb but I'm not stupid in love."

The rush to capitalise on the media mileage presented by her attack does have unseemly side effects. The range of producers called upon to finish the album in time for the coffer-filling Christmas deadline includes Will.i.am, Ne-Yo and Justin Timberlake.

Giving the album a unified sound has obviously not been a priority.

But with former Guns n' Roses' star Slash adding his axe to Rockstar and the splenetic guitar pay-off on Timberlake's Cold Comfort Love, the album is all about making Rihanna into a fiery victor rather than victim. It pretty much succeeds.

Sunday, November 22, 2009

Surat Rasmi 2

Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.
23. Oktober 2009


PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara di atas dan surat pihak tuan bertarikh 31 April 2006.

2. Dengan ini saya menolak permohonan pihak tuan untuk menambah carta organinsasi yang baru saya perolehi setelah tiga tahun. Memandangkan keadaan semasa dan ekonomi yang tidak memberangsangkan ini pihak tuan adalah dinasihatkan supaya tidak membuat "window shopping" di akhir tahun.

3. Pihak tuan juga digalakkan "mengukur baju di badan sendiri" dan "melihat cermin muka sendiri' akan diri tuan sebelum menilai saya. Pihak saya tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah bunyi-bunyian atau serangan terhadap "pihak ketiga" yang bukan termasuk dalam senarai keperluan seperti yang disyaratkan pada perkahwinan pertama pihak tuan.
4. Bagi masalah kerja lebih masa dan pantauan pihak tuan, untuk maklumat pihak tuan saya tidak pernah menuntut elaun kerja lebih masa atau pun bonus di akhir tetapi memandangkan komited saya terhadap organisasi saya ingin menjadi yang terbaik dan terhebat. Oleh itu alasan pihak tuan adalah tidak wajar dan tidak boleh diterima sama sekali.
5. Sehubungan dengan itu, sekiranya pihak tuan ingin mengemukakan rayuan terhadap permohonan ini pihak tuan haruslah mempertimbangkan tindakan mahkamah dan dengan senyuman manis pihak tuan haruslah melepaskan segalanya harta dari hujung rambut sampai ke hujung kaki dan dari langit sampai kebumi segala harta pihak tuan hendaklah diletakkan atas nama saya.
Sekian, terima kasih.
"BERKORBAN DEMI ALLAH BUKAN NAFSU SEMATA"
"BERKHIDMAT UNTUK KELUARGA"
Yang Benar,
Isteri bin Perempuan.
sk. Pak Mertuaku
Mak Mertuaku
Abang dan kakak iparku

Saturday, November 21, 2009

Contoh Surat Rasmi 1

Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

31 April 2006

Puan,

PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Perkara di atas adalah di rujuk.

2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3 kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli yang merupakan setiausaha saya di pejabat. Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di pejabat amat baik, eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalam organisasi keluarga kita. Kekosongan yang selebihnya akan di isi di masa akan datang.

3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis, terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakinan untuk mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah saya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya, saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga. Menguntungkan bukan?

6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi, pinggan-mangkuk, ketukan senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini. Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-bersama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.

Sekian, Terima Kasih.

"BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA"

Yang Ikhlas Memohon,

Suami bin Lelaki

Thursday, November 19, 2009

Nasi Pattaya tak wujud di Pattaya Thailand.

Dari blog kawan aku(multiply.com)



Siapa yang tak tahu tentang Nasi Goreng Pattaya. Semua orang Malaysia tahu tentang Nasi Goreng Pattaya. Nasi goreng yang di bungkus dengan telur. Di hidangkan bersama sos atau sambal belacan dan mungkin ditambah pula ikan bilis. Ermmm sedapnya.

Tapi tahukan anda semua dari mana asalnya Nasi Pattaya? Saya masih lagi mencari jawapan ini sehingga sekarang. Pada mulanya aku ingat Nasi Pattaya berasal dari Pattaya Thailad. Tapi silap. Ianya bukan dari Pattaya.

Sebabnya member aku ada pergi satu training di Pattaya Thailand tahun lepas. Untuk makan malam dia bersama rakan-rakan lain pergi ke kedai makan. Dia dengan confidentnya order satu Nasi Goreng Pattaya. Pattaya fried rice dalam englishnya. Tapi orang kedai tu cakap tak ada. Dan sememangnay tak ada Nasi Pattaya di Pattaya Thailand.

Sepanjang 3 minggu di sana, member aku teruskan pencarian untuk makan Nasi Pattaya. Yer laa nak rasa macam maner Nasi Pattaya Original dari tempat asalnya. Sememangnya tak ada pun Nasi Pattaya di Pattaya. Yang ada hanyalah Tom Yam. Makanan yang seakan sama dengan Malaysia. Tapi memang power. Untuk confrim lagi, dia bertanyakan orang-orang di sana. Memang tak wujud Nasi Pattaya ataupun Nasi yang seakan-akan Nasi Pattaya.

Untuk membuktikan lagi cerita member aku ni. Aku bertanyakan seorang supplier yang berasal dari Thailand. Datang untuk setup satu machine di sini. Aku pun tanya kepada dia. Ada tak nasi pattaya di Thailand. Atau di mana-mana sahaja di Thailand? Dia jawab memang tak ada. Yang ada hanyalah nasi goreng biasa. Jadi memang tak ada Nasi Pattaya di Pattaya dan Thailand.

Dari blog multiply : http://mmczone.multiply.com

Wednesday, November 18, 2009

Hanya sekadar berkongsi sahaja....apa kata dunia?

artikel ini aku dapat daripada sahabat yang menghantarkan aku email....sharing is caring...apa kata anda?ada komen?

TABIK SETAN


Horned God Represents the horned god of witchcraft. Pan or Cernunnos. Note the thumb under the fingers and given by the right hand.



Horned Hand The sign of recognition between those in the Occult. When pointed at someone it is meant to place a curse. Note the thumb over the fingers and given by the left hand.





Witch Sign or Moon Sign Used to salute the rising moon. Also used by surfers and football teams. This is the sign that the furor should be using to indicate the "Hook Um" horns, Not the 2 above



Anton LaVey, leader and founder of the Church of Satan.
Above: Anton LaVey, founder of the Church of Satan and author of The Satanic Bible, displaying the "Horned Hand" (also called the "satanic salute" and Il Cornuto) with his left hand, on the back cover of The Satanic Bible.



A Satanic Ritual
Above: (Satanists making the "Satanic salute" to an altar displaying the Goat of Mendes or Baphomet, to acknowledge their allegiance to Satan, during a Satanic ritual.)



Above, from the Satanic Bible: The ‘Satanic Salute’, Horned Hand or The Mano Cornuto is a signal of allegiance between members of Satanism to their ‘horned god’, a sign of recognition and allegiance.

MELAYU ISLAM....JUGA SAMA...!!!
Kesiannn... tengok mereka-mereka ni semua...


ENTAH APA BENDA LAH PERJUANGAN ANAK-ANAK MELAYU-ISLAM ZAMAN SEKARANG NI....

Dulu-dulu berjuangan menentang penjajah.. kemudian berjuang mendapatkan kemerdekaan. . kemudian berjuang utk mengekalkan kemerdekaan. . kemudian berjuang membangunkan negara.. SEKARANG NI.. ENTAH APA BENDA YANG SEDANG DIPERJUANGKAN. ..??????



--
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Firman Allah SWT :
[7:179] Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Hadis Rasulullah SAW:
Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW., sabdanya: "Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali, kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: "La ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. Maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak buih di lautan." (Hadis riwayat Muslim)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤