Thursday, November 19, 2009

Nasi Pattaya tak wujud di Pattaya Thailand.

Dari blog kawan aku(multiply.com)



Siapa yang tak tahu tentang Nasi Goreng Pattaya. Semua orang Malaysia tahu tentang Nasi Goreng Pattaya. Nasi goreng yang di bungkus dengan telur. Di hidangkan bersama sos atau sambal belacan dan mungkin ditambah pula ikan bilis. Ermmm sedapnya.

Tapi tahukan anda semua dari mana asalnya Nasi Pattaya? Saya masih lagi mencari jawapan ini sehingga sekarang. Pada mulanya aku ingat Nasi Pattaya berasal dari Pattaya Thailad. Tapi silap. Ianya bukan dari Pattaya.

Sebabnya member aku ada pergi satu training di Pattaya Thailand tahun lepas. Untuk makan malam dia bersama rakan-rakan lain pergi ke kedai makan. Dia dengan confidentnya order satu Nasi Goreng Pattaya. Pattaya fried rice dalam englishnya. Tapi orang kedai tu cakap tak ada. Dan sememangnay tak ada Nasi Pattaya di Pattaya Thailand.

Sepanjang 3 minggu di sana, member aku teruskan pencarian untuk makan Nasi Pattaya. Yer laa nak rasa macam maner Nasi Pattaya Original dari tempat asalnya. Sememangnya tak ada pun Nasi Pattaya di Pattaya. Yang ada hanyalah Tom Yam. Makanan yang seakan sama dengan Malaysia. Tapi memang power. Untuk confrim lagi, dia bertanyakan orang-orang di sana. Memang tak wujud Nasi Pattaya ataupun Nasi yang seakan-akan Nasi Pattaya.

Untuk membuktikan lagi cerita member aku ni. Aku bertanyakan seorang supplier yang berasal dari Thailand. Datang untuk setup satu machine di sini. Aku pun tanya kepada dia. Ada tak nasi pattaya di Thailand. Atau di mana-mana sahaja di Thailand? Dia jawab memang tak ada. Yang ada hanyalah nasi goreng biasa. Jadi memang tak ada Nasi Pattaya di Pattaya dan Thailand.

Dari blog multiply : http://mmczone.multiply.com

No comments: