Motivasi

Motivasi ibarat makanan ruji,kalau biasanya maknan ruji ini perlu di ambil pada waktu-waktu tertentu motivasi pon juga demikian,malah motivasi adakalany lebih kerap diperlukan kerana ia berhubugkait dengan emosi,emosi yg tergangu bakal membuahkan tindakan-tindakan bodoh lagi merugikan.

Manusia perlukan motivasi untuk membina daya tahan mentalnya terutama tatkala berdepan dengan kemelut kehidupan yang selalunya mencabar.motivasi diperlukan untuk membinan kembali semangat yang telah luntur.adakalany motivasi menjadi bahan wajib untuk mengembalikan kembali daya juang dan sifat futuristic seseorang.

Manusia tampa motivasi ibarat “patung bernyawa” yang sekadar hidup tampa sebarang keinginan untuk lebih kreatif demi kehidupan yang lebih baik dan istimewa.

Hakikatnya setiap orang faham motivasi sebagai sesuatu yang memberi ransangan,semangat dan kemahuan.Extra mind mendefinasikan motivasi sebagai satu perasaan yang istimewa,hebat dan unik dalam bentuk cerita.

ceritanya begini:- suatu hari seorag ibu telah menbawa anak-anaknya melawat zoo.tiba-tiba,entah bagaimana seekor harimau yang terlepas dari kandang dan mencekup anak wanita itu,sudah tentu ini memeranjatkan dan menakutkan.tetapi apabila melihat anaknya digongong harimau ganas,keberanian tiba-tiba tercetus dan menguasai seluruh tubuh ibu itu.dia melompat dan bendepan dengan harimau tadi dengan tangan kosong.harimau merenungnya dengan padangan tajam,dia membalas dengan lebih tajam.

Akhirnya harimau menjadi takut,Ia melepaskan kanak-kanak tadi dan lari semula ke kandang.

Daripada kisah ini apakah motivasi dan dimanakah ia berada? Jawapanya ia suatu rasa yang dimiliki oleh semua orang tetapi tiada siapa yang menyedarinya sehinggalah berlaku satu peristiwa yang memaksanya terkeluar.

Jadi motivasi adalah catalyst luar biasa,hanya dimiliki oleh orang-orang yang telah membukanya dan mengunakanya.sekiranya catalyst ini sentiasa terbuka seseorang itu akan mendapat motivasi berpanjangan.Seseorang yang mendapat motivasi berpanjangan adalah mereka yang berasa hebat-sentiasa.

petikan dari buku motivasi diri wanita oleh Dr HM Tuah Iskandar

Comments

Popular posts from this blog

MAKHLUK DAN RASAKSA MITOS

M.Zain Labu Labi