Kisah Seorang Puteri

Tersebutlah kisah di zaman manusia masih pakai nama jambu, mempelam lagi.
Ada la sorang mamat tu namanya Buyong. Kerjanya hanyalah bercucuk tanam.
Tapi dia ni suka memancing. Pantang ada masa free, mesti dia pergi mancing punya.
Suatu hari tu ada la pengumuman dari pembesar istana bagitau kalau sesiapa ada jumpa
sehelai rambut yang panjang, kenalah kembalikan ke istana kerana rambut tu milik
Puteri Mayang Mengurai. Sebagai ganjarannya sesiapa yang ada jumpa ngan rambut tu
akan dikawinkan dengan Puteri Mayang Mengurai. Ini kerana semenjak kehilangan rambut
tu Puteri Mayang Mengurai selalu bersedih sehingga tak lalu nak makan.
Apatah lagi nak tidur.
Si Buyong pun mulalah pasang angan-angan yang puteri tu mesti cantik sebab sehelai
rambut aje hilang kecoh ke pelusuk negeri. On the way pergi mancing dia cuba bayangkan muka si Puteri Mayang Mengurai. Tanpa disangka,
masa tengah mancing tu terlekatlah sehelai rambut yang panjang kat kaki si Buyong.
Dia pun agak-agak ni mesti rambut Puteri Mayang Mengurai.
Tanpa berlengah lagi dia bawa rambut tu ke istana.
Bila je berita si Buyong dah jumpa rambut Puteri Mayang Mengurai tu heboh sampai ke istana, baginda raja pun buat pengumuman yang si Buyong akan dikawinkan ngan
Puteri Mayang Mengurai. Si Buyong buat permintaan nak tengok Puteri Mayang Mengurai.
Dalam hati dia lawa gak puteri tu tapi dia pakai selendang tak dapatlah si Buyong tengok rambut dia yang panjang tu. Tapi sempat kembang hidung Buyung sebab dapat kawin dengan anak raja.
Puteri Mayang Mengurai tu pulak bila nampak aje rambut dia yang sehelai tu terus lari.
Maka terlepaslah selendang yang menutup kepalanya. Bukan main terperanjat si Buyong sebab rambut Puteri Mayang Mengurai tu cuma 2 helai je.
Yang dia jumpa tu rambut ketiga. Apalagi si Buyong pun jatuh pengsan...


Moral :- Jangan pandang seseorang tu pada rambutnya yang panjang sebab belum
tentu yg berambut panjang tu lebat rambutnya.

Comments

Popular posts from this blog

MAKHLUK DAN RASAKSA MITOS

10 cara pilih seluar dalam sesuai