Tips memilih Seafood

Bagi surirumah yg nak beli sotong, ni petua nak pilih yg segar. Sotong ni biasa akan ada 2 warna. Satu kulit dia merah, satu kulit dia belum merah lagi. Sebenonya sotong ni masa hidup dlm laut, dia warna jernih, transparent. Blh nampak segala isi perut, mcm kaca. Ni betul2 segar la kan. Bila dia mati, isi jadi putih, kulit tukar dot-dot kelabu. Ni kira segar lagi. Bila dah lama mati, dia tukar jadi merah. Tu kualiti dah kurang. Klu dah tanggal kulit tu lagi la tak segar.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Bagi ketam lak, pilih yg betina. Byk isi. Yg betina bhg belakang bentuk segitiga. Tu tempat dia letak telur nanti. Yg jantan bentuk kon, susah kemain nak bukak tu. Bila gi pasar, buka segitiga atau kon tu. Cium ngan idung, kalau bau busuk jgn beli. Kalau hanyir skit2 kira fresh la tu. Peh tu tekan skit bila buka kon/segitiga tu. Klu lembik bebeno tu tanda dah lama. Yg lama ni bila masak isi dia hancur.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ikan lak, bukak insang dia. Bila merah cam gincu cik kiah tu, kira fresh la. Klu lebam cam gincu minah rempit, kira dah lama & tak fresh.

Gitu lah petua utk mak-mak, makcik-makcik dan tukang masak suami tu…

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ikan gelama bukanlah merupakan ikan yang dikategorikan sedap untuk dimasak. Seperti ikan talang dan duri, gelama mempunyai isi yang tawar. Ia hanya sedap bila dibuat ikan masin. Bagi yang tidak meminati ikan masin, ada seorang hamba Allah menurunkan petua berkenaan gelama ini. Beliau menyarankan ikan disiang dan dibelah dari belakangnya. Setelah dibasuh, tabur garam dan biarkan semalaman di dalam peti ais. Selepas itu bolehlah dimasak samada digoreng, buat asam pedas dan sebagainya kerana rasa isi ikan sudah berubah. Selamat mencuba.

Comments

Popular posts from this blog

MAKHLUK DAN RASAKSA MITOS

10 cara pilih seluar dalam sesuai