Sunday, August 9, 2009

Petua menghadapi Orang sedang Marah

Adat dalam perhubungan, sedikit sebanyak mesti akan bertegang urat. Dan secara tak langsung, bertegang urat ini berkaitan dengan kemarahan. So, topik kali ini berdasarkan bagaimana untuk menghadapi pasangan kita yang sedang marah tuh.

Menghadapi lelaki yang sedang marah:
Tenung, renung dan lihat matanya. Pastikan akan bersemuka dengan lelaki tersebut. Ini kerana berdasarkan fitrah lelaki, mereka takkan sampai hati marah marah jika bersemuka dengan pompuan. Lelaki akan lembut hati jika memandang mata pompuan. Sebab tu lelaki selalunya akan melihat ke sana sini ketika sedang marah pompuan. Sebab kalau tengok mata pompuan, karang tak jadi nak marah pulak. Rasa kesian pulak...

Jangan cuba menundukkan kepala. Ini kerana jika anda menundukkan kepala, ini akan membuatkan lelaki itu akan berasa lebih berkuasa dan bersemangat untuk mengamuk habis habisan. Sebaiknya angkat kepala sedikit dan menghadapi kemarahan lelaki tersebut dengan buat pekak ajer. Nescaya, tak la teruk sangat anda akan di marahi oleh lelaki tersebut.

Jangan sesekali memalingkan muka ke arah lain jika menghadapi lelaki yang sedang marah. Perbuatan sebegini sebenarnya akan membuatkan lelaki akan bertambah marah. Ini menunjukkan anda seolah olah sedang mencabar lelaki tersebut. Maka lelaki tersebut secara otomatik akan bertambah 'syeh' dia nak marah. Mau rasa macam nak hancur dunia.

Kalau boleh sediakan segelas air jika berdepan dengan lelaki yang sedang marah. Biar pun lelaki tersebut sedang marah, tapi percayalah....semarah marah lelaki tadi, air di dalam gelas tu tetap di teguknya. Lepas minum, sambung marah. Kemudian minum, sambung marah. Ini secara tak langsung akan melambatkan nafsu amarah lelaki tersebut dan kemungkinan dapat meredakan kemarahan lelaki tersebut.

Dan anda mungkin boleh cuba menangis. Tapi jangan nangis kuat kuat. Cukup sekadar mengalir airmata dan sikit tersedu sedu. Ini akan menyebabkan lelaki tadi rasa macam ter'over' marah pulak. Secara tak langsung, lelaki mungkin akan berenti atau nak memanjangkan lagi perasaan nak marah tuh.

Menghadapi pompuan yang sedang marah:
Salah satu kaedah yang amat berkesan dan amat senang untuk di laksanakan. Jangan cuba bersemuka dengan pompuan tersebut. Pendek kata, cuba jauhi diri anda dari pompuan tadi. Mungkin untuk 2 - 3 jam. Lagi baik kalau 2 - 3 hari. Lagi lama lagi bagus.
Ini kerana pompuan mempunyai sifat "auto reda". Bila lama tak jumpa, mereka akan rindu dan otomatiknya hilang rasa marah. Jika ada rasa marah pun, itu cuma perasaan geram sebab tak boleh nak marah marah tempohari. Senang saja kan??? hehhe

No comments: